zondag 30 december 2007

Vakantie Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja: (Baobab) reis 26 dgn

klik op afb. voor vergroting

Dag 1-3: Chiang Mai en Chiang Khong (Thailand)

Hallo allemaal,

Alles goed met jullie? Hebben jullie mijn sms gekregen?

We zijn net gearriveerd in Chaing Khong, bij de grens met Laos. Morgen gaan we per boot de grens over en na alle douaneformaliteiten met de boot op weg naar Luang Prabang, wat 2 dagen gaat duren. We slapen hier in een guesthouse aan de Mekong rivier. Erg mooi gelegen. Helemaal van hout. Badkamer wat primitief maar ja.....

Vlucht naar Chiang Mai ging prima. Kleine 16 uur. Heenweg mooi op schema. In Singapoure een klein half uurtje vertraging. Aangekomen in Chiang Mai opgevangen door de reisleider Pieter. Naar hotel vervoerd. Zat alleen op een kamer, omdat nummer 20 van onze groep nog niet gearriveerd was. Die zat al in Thailand en zou op eigen gelegenheid naar Chiang Mai komen.

Na 1,5 uur voor je zelf te hebben gehad, moesten we ons melden en kregen we wat info van onze reisleider. Vervolgens ging bijna de hele groep (en ik ook, ben in het begin van een reis altijd erg volgzaam) mee naar een excursie bovenop een berg met uitzicht op Chiang Mai en als extra een een of ander heiligdom op de berg zelf (Wat Phratat Doi Suthep Rajvoravihar). Troffen het want er was net een processie aan de gang met monniken en danseressen.
Wat Phratat Doi Suthep

's Avonds met de hele groep Thai gegeten. Heb de minder spicy gerechten uitgezocht, ging prima. Was doodop (maar wat wil je met meer dan 24 uur niet geslapen te hebben). Om 20.15 in bed gedoken. Voor de zekerheid nog een nitrazepammetje erbij genomen. Deur van hotelkamer niet op slot gegaan, want de geheimzinnige kamergenoot was nog niet gearriveerd. Om 0.00 uur verscheen hij (arnold). Heb hem gedag gezegd en omgedraaid en weer ingeslapen. Dus een dikke 10 uur geslapen.

Vanmorgen om 6 uur op. Om 7.45 vertrokken richting Chiang Khong. Onderweg meerdere keren gestopt oa bij een erg nieuwe en eigenlijk ook erg kitscherige maar o zo mooie tempel. Eerste rolletje volgeschoten. Aan de tweede begonnen. Fototoestel heeft af en toe kuren. Maak je een foto, gaat hij spontaan uit. Maak dan voor de zekerheid nog een foto. Maar fijn is anders. Ben benieuwd als ik thuis kom of er dan wel foto's opstaan.

De ochtend nog heerlijk gekoffieed met een soort Thaise apfelstrudel en tussen de middag in een "vreetschuur" (dwz een op zich prima restaurant waar alleen busladingen toeristen worden afgezet om van een buffet te eten) gelunched. Verder vanmiddag bij de gouden cirkel geweest; drielandenpunt Birma, Laos en Thailand gezien. Geen papavervelden gezien, moeten hier wel zijn. Als ik ze gevonden heb, laat ik het jullie wel weten. Verder de plaats Chiang Saen bezocht. Het Opiummuseum overgeslagen en met een paar anderen richting Mekong oever gegaan. Kwam ik opeens een groep van 50 in oranje gekleden gewaden monikken tegen. Die zijn dus nu vereeuwigd. Onderweg nog bij een oude stupa gestopt en een dorpje onderweg ingelopen. Voel altijd wat plaatsvervangende schaamte om met 20 man door zo'n dorp te zwerven/ te neuzen en foto's te maken. Dorpje bestaat uit een groep houten hutjes waar ze soms wel met 11 man/vrouw/kinderen wonen. Per huis wel te verstaan.

Kamergenoot lijkt me wel een geschikt figuur. Zijn dus met 20 mensen. 5 stellen, 6 mannen alleen, 2 vrouwen alleen en een stel vriendinnen. Allemaal erg verschillende mensen. Ik hoor bij de jongeren, dus dat voelt wel goed ha ha. De meeste hebben al veel gereisd. Sommige hebben de halve wereld al gezien. Daar valt mijn reisverleden in het niets.

Weer is prima. Graadje of 25 Als je rustig houdt is dat prima. Maar soms ben ik zo druk bezg met fotograferen dat ik het er warm van krijg. 't is gelukkig droog.

Ga zo nog even m'n tas ompakken. Hebben warme spullen nodig op de boot, want kan 's morgens vroeg koud zijn. Net de nodige chips, water en koeken ingeslagen. Op het water krijg je trek.

Tot horens (wsch vanuit Laos)!

Dag 4-6: Mekong/Pakbeng en Luang Brabang (Laos)

Hallo harde werkers,

Heb dringend geld en schoon ondergoed nodig. Help!
Grapje (geleend van Marlies). Nog genoeg schone spullen en voor 6 euro heb ik ontbijt en 2 warme maaltijden per dag. Ben intussen man in bonus. Net zo'n 3000 Thaise bath omgewisseld voor ruim 800.000 Laos-geld. Kan daar wel voorlopig mee voort.

Ben dus nu in Laos. Waar was ik gebleven. Dacht op de grens tussen Thailand en Laos. Na een goede nachtrust vroeg op en na de nodige douane formaliteiten aan de Thaise kant van de Mekong met een bootje (meer een praan) naar de overkant (lees Laos) en daar weer hetzelfde ritueel: formulieren invullen, naar loket, stempels krijgen, weer formulier invullen, weer loket. Ben je zo 1,5 uur verder. Maar elke voordeel heeft z'n nadeel. Ben wel een boel stempels rijker in m'n paspoort.

Werden met z'n allen in een boot geladen dat wel enigszins weghad van een woonboot in Amsterdam (maar dan zonder zijkant met ramen). Van voren naar achteren: schipper op de punt aan het roer, daarna stapel rugzakken, dan een stuk zonder dak met kussens op de vloer, vervolgens een rijtje stoelen en tafel met dak. Een WC-tje, een keukentje annex woonkamer annex slaapkamer van de schipperfamilie complementeerde het gehele geheel. Toen we ons geinstalleerd hadden met de nodige zonnecreme op konden we varen. Zo zijn we de hele dag langzaam de Mekong afgevaren richting Luang Brabang.
Op de Mekong

Halverwege die dag gestopt bij een dorpje waar we als echte touristen betaamden het dorpje onveilig hebben gemaakt met onze camera's. Vlak voor het donker aangekomen in Muang Pakbeng, onze tussenstop waar we zouden overnachten. Stonden groep dragers te wachten die onze rugzakken naar boven transporteerden het dorp in naar ons hotel. Bleek dat er 3 kamers te kort waren. Marlies en Dirk boden zich aan om naar een ander hotel te worden gebracht, wat achteraf een luxe resort bleek te zijn. Boffers. Ons hotel was ok. 's Avonds met 5 anderen de voorkeur gegeven aan een gezellig restaurantje boven het TL-licht-restaurant waar de rest van de groep de voorkeur aangaf. Heerlijk Indiaas (ja, da's geen schrijffout) gegeten. Dacht daarna heerlijk te gaan slapen, maar helaas bleek tegenover ons hotel de plaatselijke hangjeugd zich te verzamelen, zodat het een kort nachtje werd.

Gisterochtend na ontbijt weer scheeps gegaan. Even iets over de omgeving van de Mekong. Lage heuvels, alles erg groen, met af en toe wat dorpjes. Op de Mekong zelf weinig roering. Wat slow boats, wat visserspranen en af en toe een snelle "speedboat". Maar 't is allemaal erg relaxed op de boot. Je drinkt wat, luncht op de boot, je gaat lekker liggen, geniet van de omgeving, je maakt met al je medereizigers een gezellig praatje, neemt een paar hoofdstukken van "Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk" door, luistert naar je mp3 speler. En we stopten 2x keer bij een ander dorp waar de plaatselijke jeugd al op je staat te wachten. Dorpjes zijn allemaal erg eenvoudig, wat houten huisjes, wat loslopende kippen, en de plaatselijke bewoners in eenvoudige kleding. Da's wat anders dan NL. Het liefst loop in niet met de groep mee, maar in m'n up of 1 of 2 reisgenoten door het dorp heen, zodat de kans op spontane foto's een stuk groter wordt.

Eind van de middag nog een kort bezoek aan de grotten van pak Ou (gevuld met een duizendtal boedha beelden) gebracht, om met een ondergaande rode zon aan te komen in Luang Brabang. Luang Prabang is prachtig gelegen aan de samenvloeiing van de Mekong rivier en de zijrivier de Khan. Het is een echt backpakkersoord. De sfeer is dorpsachtig en je kunt alles te voet ontdekken. Aan bezienswaardigheden geen tekort! Luang Prabang is door de Unesco tot ‘World Heritage Site’ verklaard. Ons hotel is een oud koloniaal gebouw met een mooie tuin en een open ontbijtzaal. We hebben geluk dat we in een nieuw gedeelte achteraan zitten, want een deel heeft kamers gekregen die grenzen aan de lobby waar alle gasten in- en uitgaan.

Vanmorgen wakker geworden door een haan die onder ons raam doorliep. Na een pancake als ontbijt met Arnold, mijn kamergenoot en Marlies en Dirk (een van onze 3 Belgen in de groep) naar het centrum gelopen. Dag doorgebracht met bezoek aan verschillende tempels oa Wat May Souvanhnaphoumaram en Wat Xieng Thong (die jullie zeker allemaal kennen). Mooie gebouwen met veel "bladgoud" en de nodige boedha's in alle soorten en maten (liggend, zittend, staand, armen omhoog, omlaag etc).
Aan monikken geen gebrek

's Morgens en 's avonds is het hier aangenaam koel, maar overdag is het bloody heet. Daarom regelmatig overdag de schaduw opgezocht en de nodige verse juice, pancakes en gebakken rijst verorbert. Al dat geloop maakt namelijk dorstig en hongerig. Eind van de dag de heuvel Phou Si beklommen en daar met tientallen andere toeristen de zonsondergang afgewacht met uitzicht op Louang Brabang.
Zonsondergang vanaf Phou Si

Zitten nu te internetten, om uurtje of 9 afgesproken, gaan we ergens eten. We zien wel waar. Keus zat. Morgen zitten we hier ook, 's avonds naar een dansvoorstelling. Niet mijn ding, maar soms goed om dingen te doen die je zelf niet zou kiezen. Wat we overdag gaan doen weet ik nog niet. Misschien met de boot de Mekong oversteken, want aan de andere kant ligt een dorp waar je in de omgeving goed zou kunnen wandelen. Overmorgen vertrekken we dan naar Phonsavan, dan vliegen we naar Vientane, de hoofdstad van Laos, en over 5 dagen zitten we in Vietnam.

Tot mails.

Dag 7-9: Luang Brabang, Phonsavan en Vientane (Laos)

Ola

Houden jullie het hoofd nog boven water? Begreep dat het nogal schijnt te regenen bij jullie. Vervelend. Kennelijk zitten alle regenbuien en depressies boven Europa. Ik heb hier nog geen waterdruppel uit de hemel zien komen, op een verdwaalde dauwdruppel na.

Vanmiddag aangekomen in Vientane, de hoofdstad van Laos. Van Phonsavan (een aankomst en vertrekhal in een, waar je zonder paspoort in en uit kon lopen) per Chinese propeller (hoewel China opstoomt in de vaart der volkeren, had ik toch enige argwaan tegenover dit Chinese vliegtuig). Was blij dat we waren geland zonder onderdelen te verliezen. Heb voorinstappen nog maar een rondje rond het vliegtuig gelopen om te kijken of er geen losse onderdelen aanzaten.
Bij hotel afgezet. Beter hotel dan de afgelopen dagen. Bij het laatste hotel in Phonsavan hadden we een kamer in de kelder zonder ramen, met een douche die tenminste warm water had, maar waar na 5 minuten douchen het water bijna over de drempel kwam. Enfin.......dat hoort bij avontuurlijke reizen. Wij (Arnold en ik) konden er wel om lachen.

Vanavond gegeten in een gaaf tentje aan de Mekong-rivier waar we op zijn Laosiaans gefondued en gegrild hebben. Dat werkt als volgt: Je neemt een tafel met een gat in het midden. Daar doe je een bak met hete kolen in. Vervolgens komt daar een soort citruspersvormige metale vorm overheen. In het midden gril je dunne plakjes vlees en vis (aanbranden voorkom je door stukjes kippenvet te smelten) en in de "slotgracht" erom heen doe je kokend water en gooi je allerlei groenten in. Snappen jullie het nog??? Het duo Marlies/Arnold bakte er weinig van. Sjaak en ik waren het ongekroonde fondue-koppel.

Vorige mail kwam uit Luang Prabang (2-3 dagen geleden??) Maandag waren we daar ook. 's Morgens met Arnold en Marlies tuc tuc geregeld (waren zo verzekerd van 5 uur eigen vervoer) en zijn we op weg gegaan naar een waterval 15 km verderop. Onderweg kom je van alles tegen: volgeladen fietsen en brommers, boertje met os, vrouwen met kinderen in de doeken op de rug, afgeladen vrachtwagentjes met dieren en/of mensen. Aangekomen bij laatste dorp installeerde de tuc tuc chauffeur zich in het plaatselijke winkeltje en wij naar de rivieroever en een praan gecharterd om ons aan de overkant te brengen. We waren een van de eerste bij de waterval (niet qua hoogte indrukwekkend, maar meer de hele setting. Een limeachtige ondergrond van verschillende niveau's met groenblauw water. Foto's volgen. Liepen ook nog een paar olifanten rond, dus plaatje was compleet. Terug aan het riviertje stond de schipper gelukkig nog te wachten (we hadden al betaald, stom, voor hetzelfde geld was ie al verdwenen).
Terug in Luang Prabang freewheel middag gehad. Beetje slenteren, Royal Palace bezocht, wat gedronken en gegeten. 's Avonds met hele groep naar de eerder aangekondigde Laosiaanse dansvoorstelling geweest. En eerlijk is eerlijk.......'t was leuk. 's Avonds verleid om een hamburger te eten. Moet je dus niet doen in dit soort landen. Rijst is prima.
Centrum Luang Brabang

Gisteren vroeg op. We staan op reisdagen meestal om 6.15-6.30 op (en dat heet vakantie). Laatst zei iemand in de groep dat hij nooit zei "ik ga op vakantie, maar ik ga op reis". En dat klopt wel). Half uurtje later ontbijt en dan op pad. Onderweg verschillende malen gestopt met dorpjes. Leuke was dat het die dag een speciale feestdag was. Veel kinderen waren in klederdracht. Volgens mij 2 rolletjes (van 36) volgeschoten. De weg voer door de bergen vol haardspeldbochten. Niet echt een weg voor mensen met wagenziekte. Volgens mij heeft het 6 uur geduurd voordat de weg langer dan 200 meter rechtuit ging. Onderweg bij een dorpje een kom noedelsoep naar binnen gewerkt (kokend water, wat ei, wat kip, witte hele dunne noedels/mie, wat chinese kool= toch nog een recept!!).

Tegen het donker moe aangekomen in het stoffige Phonsavan. M'n kleren, haar, alles onder het stof. Hotel was bagger (zie eerder in deze mail). Heerlijk Indiaas gegeten (alweer). Restaurantje was meer een houten schuurtje met gezellige TL verlichting en plastic kuipstoeltjes.
Daar nog video gezien over de vele clusterbommen die in de Vietnamoorlog in Laos zijn afgeworpen. Mines Advising Group heeft kantoor in Phonsavan, en leidt Laotianen op om deze te ruimen en mn kinderen en dorpelingen te informeren over de gevaren. Er zijn al ruim 60000 stuks geruimd, maar d'r liggen nog veel meer. Dat ondervonden we toen we vandaag de Vlakte der kruiken gingen bekijken. Op verschillende plekken in een heuvelachtig, kaal landschap liggen groepen kruiken in allerlei formaten bijeen. Sommige zijn wel twee meter hoog! Over de herkomst en het gebruik van de kruiken is weinig bekend. Ze zijn gemaakt van een steensoort die hier niet voorkomt, wat hun aanwezigheid extra mysterieus maakt. Men schat dat ze wel zo’n 2000 jaar oud zijn. Sommige onderzoekers denken dat er doden in werden begraven, anderen denken dat het voorraadkruiken voor rijst waren, of zelfs wijnvaten. Er zijn drie belangrijke vindplaatsen in de directe omgeving van Phonsavan.
We hebben ze alle drie bezocht en ook in de omgeving een stuk gewandeld, maar alleen op gemarkeerde paden (die zeker clusterbomvrij zijn).
Vlakte der kruiken

Dit was in het kort wat ik sinds de vorige mail heb gedaan. Morgen uitslapen (8 uur opstaan?) en Vientane verkennen. 't Is nu 23.30 en 't was lange dag. Ga slapen.

Sorry voor spelfouten, geen tijd om alles opnieuw door te lezen.

Dag 10: Vientane (Laos)

Yep, daar ben ik weer. Als jullie mijn langdradige mailtjes zat zijn of geen tijd hebben (per slot van rekening zijn jullie niet vrij), gebruik dan gewoon de delete-knop. Bedankt voor alle mailtjes uit Holland.

Vannacht lekker geslapen. In tegenstelling tot een van onze groepsleden. Die jongen/man had individueel geboekt en is sinds het begin ingedeeld bij een man type snurker (kenmerken: mannelijk geslacht, adipeus, roker (alle echtgenoten/partners van de mannelijke rokers die ik van het roken afhaal moeten me vast erg dankbaar zijn) en die van een glaasje houden) die ook daadwerkelijk enorm snurkt. Dus die heeft nog geen nacht geslapen en dwaalt vaak 's nachts door het hotel rond. Lijkt me vreselijk. Gelukkig snurkt mijn slapie niet.

Na ontbijt met Marlies, Dirk, Arnold en Ari een tuc tuc geregeld en richting Pha That Luang gereden. Een volledig in goudkleurige verf geschilderde stupa. Fantastisch op te zien en te fotograferen: mooie symmetrische lijnen, dat goudgele schittert in het zonlicht met een strak blauwe lucht als achtergrond.
Pha That Luang

In de tempels erom heen wat rondgehangen en daarna in gezelschap van Fred, Edith en Etsko (moet eens vragen hoe hij aan deze bijzondere naam gekomen is) ons laten brengen naar Putuxai, de Laosiaanse versie van de "Arc de Triomphe" (gemaakt van een lading cement die de Amerikanen hadden bedoeld voor de renovatie van het vliegveld van de hoofdstad). Was intussen al weer bijna 13.30 en graadje of 32. Dus tijd voor hydratie, maagvulling en schaduw. Heerlijke springrolls (gefrituurde rolletjes rijstpapier gevuld met groente) en ga-voor-zeker-lunch fried rice met kip. Na 2 uur tafelen naar Wat Si Saket gewandeld, de oudste overgebleven tempel in Vientane. Mooiste tempel tot nog toe. Nog niet gerestaureerd, rustig, bijzondere sfeer, mooi warm zonlicht. Weer veel te veel foto's gemaakt. Ben aan rolletje 10 bezig. Heb al 3 rolletjes bijgekocht (had er 24 mee). Fototoestel heeft nog steeds kuren. Niet leuk.
Fietstaxi's

Nu even internetten, dan douchen en op naar een massage-salon. Volgens Marlies en Dirk (die al meerdere keren geweest zijn), moet ik het ook eens proberen. Arnold en ik hebben ons over laten overhalen. Heb nu nergens last van, hoop dat ze me een beetje heel laten. Morgen per bus naar Lak Xao, aan de rand van het Khammouan karstgebergte, dicht bij de Vietnamese grens. We komen daar wsch pas eind van de dag aan, dus lange reisdag.

Volgende mail wsch uit Vietnam.

Dag 11-14: Lak Xao (Laos), Dong Hoi en Hue (Vietnam)

Hallo folks

Alles goed in het koude Nederland? Hoorde dat de vrieskou heeft toegeslagen.
Ben nu precies op de helft van mijn vakantie. Dag 13. Ben nog steeds aan het vakantie vieren hoewel ik m'n eerste consult al heb verricht. Medereiziger op de Omeprazol (voor niet ingewijden: bij maag/refluxklachten) gezet. Volgens mij niet eerste keus van de NHG, maar dat zullen ze bij de Schuttevaer me wel vergeven. Misschien kom ik nu wel in aanmerking voor een extra vrije dag. Geldt het aanbod nog, Dieter?

Wanneer heb ik jullie voor het laatst gemaild. Volgens mij was ik nog in Vientane, Laos. Stond op het punt om weg te gaan voor mijn eerste Aziatische massage. Dirk, Marlies (beide zeer ervaren ervaringsdeskundige), Arnold en ik (de leken en enigszins zenuwachtig) werden naar een tweetal kamertjes gebracht waar we werden opgewacht door een viertal lieftallige dames, die (wat snel bleek) enorme spierkracht in hun handen hadden. Met handen en knieën werden onze spieren/ledematen/torso en nek/hoofd bewerkt. Een uur later en redelijk relaxed kwamen we naar buiten. Terwijl deze relaxerende werking bij de anderen dagen aanhield, had ik de volgende dag juist nek/schouderklachten. Met het door mezelf opgelegde bewegingsadvies was ik gelukkig 2 dagen later weer klachtenvrij.

Van Vientane met de bus naar Lak Xao aan de Laosiaanse/ Vietnamese grens. Lange vrij saaie busreis. Gelukkig had onze reisleider nog een leuk ideeetje. Ergens in de middag konden we bij een brug uitstappen waar we naar de rivier konden lopen. Daar werden we ingescheept per twee/drietal in bootjes gemaakt van benzinetanks van verongelukte Amerikaanse vliegtuigen. In elkaars zielzog scheurden we over de rivier waar we werden afgezet bij een dorpje wat nog in de vorige eeuw leefde (hoewel ik wel enkele elektriciteitsdraden en een koelkast (met ijskoude cola) ontdekte).

Eergisteren zijn we de Vietnamese grens overgestoken. Welkom viel wat tegen. Miezerregen, koud (graadje of 22) en wachttijd bij de grens van een kleine 3 uur. Het uitzicht vanuit de bus veranderde meteen dramatisch. Veel meer mensen, heel veel rijstvelden, ipv houten nu stenen huisjes, heel veel brommetjes. Nog even pootje gebaad in de Golf van Tolkien. Na een lange rit aangekomen in Dong Hoi. Met Arnold, Marlies, Benno, Sulvia, Edith en Fred uiteten geweest in het meest luxueuse restaurant van de stad. 12 Dollar lichter de man naar onze kamer (met airco!!!)

Van Dong Hoi per bus gisteren gereden naar naar de oude keizerlijke hoofdstad Hue. Onderweg bezoek gebracht aan de tunnels van Vinh Moc. Toen de Amerikaanse bombardementen in het noorden na 1966 in hevigheid toenamen, groeven de bewoners van het district Vinh Linh in twee jaar tijd meer dan vijftig gangen in de rode bodem. Hoewel ze ook werden gebruikt door Noord-Vietnamese soldaten, waren de gangen vooral bedoeld als schuilplaats voor de burgerbevolking. Enigszins gebukt kon je door de tunnels heenlopen. Was wel aardig, maar had me er meer van voorgesteld. Vond het een hoog museumgehalte hebben.
tunnels van Vinh Moc

Eind van de dag aangekomen in Hue. Wat geld gewisseld, ben nu 800.000 plaatselijke munt rijker. Met de groep van Benno, Sylvia, Arnold en Marlies op zoek gegegaan naar restaurant. Eerst wat gechilled op het terras (het is hier weer warm, tot 's avonds laat graadje of 25), de onvermijdelijke winkeltjes bezocht (heb intussen de status van onderhandelaar gekregen na enige eerdere successen (de-schud-nee-strategie) en geëindigd in een Lonely Planet restaurant met gegrilde vis en garnalen, noodzakelijke bakje rijst en wat flesjes wijn.

Vandaag vrije dag in Hue. Nou ja, vrij................. er zijn een aantal bezienswaardigheden die je eigenlijk niet over kunt slaan. Hue was van 1802 tot 1945 de residentie van de Nguyen-dynastie. De belangrijkste bezienswaardigheid van deze prachtige stad is de ‘Verboden Purperen Stad’: de verlaten, ommuurde keizerstad van de Nguyen-dynastie tijdens het vroegere Indochina. In de omgeving van Hue bevinden zich de graftombes van dezelfde keizers, de beroemde Thien Mu-pagode en enkele van de prachtig gelegen keizersgraven. De pagode viel wat tegen, de tomben waren prachtig en de ‘Verboden Purperen Stad’ viel zwaar tegen. Misschien komt het omdat ik al de Verboden Stad in Beijing heb gezien.
‘Verboden Purperen Stad’

Kwam tijdens fotosessie bij tombes er achter dat ik ben opgelicht. Een spiksplinter nieuw filmrolletje ergens gekocht tussen Laos en Vietnam bleek een oud versleten rolletje te bevatten. Da's balen. Gelukkig kon ik van iemand anders een rolletje lenen, zodat ik kon blijven schieten.

Morgen op weg naar Hoi An. We gaan dus steeds zuidelijker richting Ho Shi Minh Stad (vroegere Saigon).

Dag 15-16: Hoi An (Vietnam)
Het regent................

Pieter, onze reisleider had ons al gewaarschuwd. In Vietnam wil het in deze tijd wel eens regenen. Nog weinig blauwe lucht gezien. Maar de regen valt tot nog toe mee. Af en toe een buitje. Soms een enkel zonnestraaltje. Graadje of 27. Wel errug klam. Als je wil kan je wel 4x van T-shirt wisselen (overdag). Motto: rustig aan doen.

Ben even aan het wachten op Sjaak en Adinda. Wilden naar het strand toe vanmiddag. 't Is echter de vraag of dat nu verstandig is. Straks maar even over hebben.

Even tussendoor: er waren mensen (Jolien!!!) die in de veronderstelling waren dat ik morgen weer aan het werk cq naar Groningen ging. Sorry, maar zit dus nog in Vietnam en heb nog 2 wkn te gaan. Maar iedereen is van harte welkom om hier langs te komen.

Gistermiddag rond lunchtijd aangekomen in Hoi An. Hotel met zwembad (de tweede, in Dong Hoi was er ook een, maar dan zonder water. Maar toch....'t was een hotel met zwembad). "Het oude stadje is pittoresk en wordt door veel reizigers als een van de sfeervolste en leukste plaatsen van Vietnam ervaren. Talrijke oude, vaak houten huizen en historische gebouwen getuigen van het rijke verleden. Enkele van de oude Chinese huizen zijn geopend voor bezoekers. De inrichting van deze huizen ziet er nog hetzelfde uit als eeuwen geleden. Ook een aantal oude Chinese tempels is nog steeds in gebruik". Als quote een stukje uit onze reisbeschrijving. Inderdaad een leuk stadje, maar erg toeristisch. Soort Openluchtmuseum met straten gevuld met souvenierswinkels en restaurants/hotels. Beetje too much.
Straatje in Hoi An
Was de groep even zat (die momenten heb je wel eens), dus gistermiddag na een gezamelijke lunch alleen op stap gegaan. Eigenlijk geen zin in fotograferen en cultureel bezig te zijn, dus naar de haven gegaan en de hele middag op een terrasje doorgebracht. Genoeg te zien. Vietnamezen met rieten punthoedjes met allerlei lading op hun rug, in karretjes of met het juk. Vietnamezen in bootjes, op brommertjes en per fiets. Af en toe kwamen weer eens wat groepsgenoten langs, die even bij me kwamen babbelen/proosten (geen consultaties).
Aan de haven
's Avonds met Etsko, Marlies, Dirk, Arnold, Sjaak en Adinda bij een Vietnamees/Japans restaurant gegeten. Heerlijke menu: krabsoep, garnalenkoekjes, springrolls, gegrild rundvlees, rijst met gebakken groente, varkensvlees met noodles en een schaal met tropisch fruit toe. Jammie! Echt lekker gegeten. Tot middernacht met het eetgroepje gelounched in een cafe en vermaakt met spel kaarten.

(paar uur later)
Ben net terug van het strand. Was droog. Heerlijk in de Chinese zee gezwommen. Fried rice with crab gegeten. Niet verkeerd he?
Fietsen naar strand hele belevenis. Krijgen veel bekijks. Een mooi gebruine Vietnamese was jalours op onze witte kleur. Niet te geloven he?
Aan het strand

Kwam hier het stadje een paar boekhandels tegen vol met gekopieerde boeken. En dan bedoel ik letterlijk gecopieerd. Alle bestsellers, lonely planets. Lachen.

Morgen naar Dang Nan (of zo iets). Daar stappen we op de (nachttrein) naar Ho Shi Minh Stad. Dat wordt wat!!!

En nu douchen!!

Dag 17-18: nachttrein naar Ho Chi Minh City, aankomst Ho Chi Minh City (Vietnam)

Hallo allemaal,

Vanavond op tijd naar bed. Was vandaag een inspannend en lang dagje. Ben in Ho Shi Minh Stad (=Saigon) vanmorgen vroeg gearriveerd per nachttrein om 5.15 AM.
Gisterochtend afscheid genomen van Hoi An. Tussenstopje gemaakt bij een of ander museum (zoals je wsch wel begrijpt heeft dit niet veel indruk op mij gemaakt). Voordat we op de trein stapten, konden we inkopen doen op een plaatselijke markt. Zwetend tussen alle standjes gezocht naar brood, pot pindakaas, chips en vers fruit. Vind het altijd een belevenis zulke markten. Vis (vaak levend en op straat schoongemaakt), vlees, vers fruit, huishoudelijke artikelen, snoepgoed, kruiden. Zo beetje alles kun je er krijgen. En alles krioelt er door elkaar (incl een paar verdwaalde muizen/ratten; sommige mensen (lees: Marlies) hebben daar oog voor (ik niet).

We moesten een uurtje wachten in een soort wachtkamer voordat de trein zou arriveren. Tijd gedood met vele spelletjes "toepen".
Wachtkamer station Danang
Vooraf was er enige spanning ontstaan met de indeling van de coupes omdat niemand onze snurkende groepsgenoot in zijn/haar coupe wilde hebben. Uiteindelijk werd hij ingedeeld in z'n up met 3 Vietnamezen, zodat dit dreigende oproer was geneutraliseerd.
We sliepen in de meest luxueuze wagons van Vietnam. Wat voor een Vietnamees luxe is, is voor ons niet. Oud, tamelijk vies, maar kon erger. Er was airco, maar die deed of niets (poepheet) of had de temperatuur van een vrieskist. De middag doorgebracht met kaarten en kletsen. Zat met Marlies, Arnold en Ari in een coupe, en Adinda en Sjaak kwamen regelmatig buurten om aan te schuiven bij een kaartspel.

Er zou avondeten zijn, maar we werden overgeslagen tenzij we vooruit betaalden. Onder aanvoering van onze reisleider Pieter zijn we met 14 man en vrouw naar de restauratiewagen (type woonwagen met paar bankjes en tafels (niet al te schoon, zeg gerust vies) om ons bakje droge rijst, een soort ommelet en 3 partjes koude kool op te komen halen. Na dit uitgebreid diner zijn we tot 's avonds laat doorgegaan met ons kaartduel. Ondanks een slaappil en oordopjes haast niet geslapen (wat ging er fout??).

Behoorlijk afgepeigerd in ons hotel vanmorgen gearriveerd. Hotelkamer was nog niet gereed, ben daarom eerst met Arnold en Marlies een blokje gaan lopen. Dat was wel effe wennen. Wat een warmte, lawaai en vooral heel veel brommetjes. Wat men vroeger hier per fiets deed, doet men nu met de brommer. Wist voor vandaag niet dat er zoveel mensen op een brommer konden. Hele gezinnen (man, vrouw en 3 kinderen) op een brommer gezien. Maar 3 koffers, stoelen en ander huisraad gaat ook heel goed!!
Straatbeeld Saigon
Moe, bezweet en ellendig terug naar hotel waar we gelukkig op onze kamers konden. Wat kan een douche en droge/schone kleding veel met je kunnen doen. Vol energie op pad gegaan. De Vietnamnese versie van de Notre Dame bewonderd. Het plaatselijke (in Franse stijl) postkantoor. Het War Remnants Museum bezocht (wat vroeger het Museum van de Amerikaanse oorlogsmisdaden heette). Vond het erg tegenvallen. Had wel enigszins verwacht dat de Amerikanen als bad guys zouden worden afgeschilderd, maar dat daarvoor allerlei gruwelijke martel- en oorlogsverwonding(en) op foto nodig zouden zijn.......................

Per taxi naar China Town. Bij aankomst op de plaats van bestemming maakten we contact met de wat duistere kant van bepaalde mensen. De taxichauffeur verrastte ons met een sticker die hij heel slim over een deel van zijn meter had geplakt te verwijderen waardoor we ipv 3 dollar plotseling 18 dollar moesten betalen. Dreigde een hele rel te worden. Deuren gingen op slot etc. Uiteindelijk een deel (maar wel veel te veel) betaald. Gelukkig waren we het hele voorval snel vergeten. Kwamen bij een school terecht die juist uitging. Op het schoolplein hadden de ouders zich verzameld die hun kroos met natuurlijk de brommer kwamen ophalen. Een heel schoolplein VOL met brommers. We lieten onze camera's flink klikken. We hadden ons daarna strategisch opgesteld bij de uitgang zodat alle kinderen ons konden "hello-en" en wij ze uitzwaaien. We trokken veel bekijks.

Toen de avondspits op gang kwam keken we onze ogen uit. Hele straten gevuld met alleen maar brommers. En een getoeter. Een kakafonie van geluiden. Hoe steek je dan een straat over????
Heel gewoon............door heel rustig maar zonder aarzeling de straat over te steken terwijl links, rechts, voor en achter allerlei brommers (en auto's) langscheuren. Alles goed gegaan.

Vanavond heerlijk gegeten. Vietnameze variant van Nasi Goreng. Hoewel ze ook "westerse gerechten" op het menu hadden staan, ben ik verknocht aan m'n bakje rijst. Hoewel ik niet goed tegen spicy eten kan, maak ik ook hierin vorderingen. Ben wat eerder afgehaakt als de andere twee. Wilde jullie nog ff mailen en tijdig naar bed. Morgen namelijk weer vroeg op. Om 5.30!!! Met de bus hele dag op pad naar oa de tunnels en platteland. Overmorgen vertrekken we al weer uit Saigon naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh.

Tot horens.

Dag 19-21: Ho Chi Minh City (Vietnam) en Phnom Penh (Cambodja)

Om mee te beginnen.................allemaal fijne feestdagen en alvast een gelukkig en gezond 2008 gewenst. Dit jaar geen kerstkaart van mij! Was ze vergeten mee te nemen (de kaarten liggen nog thuis).

En........zijn jullie al in kerstsfeer?? Ik hoorde dat 2 dagen geleden Nederland helemaal wit was. Da's jammer dat ik dat mis. Een witte kerst is al weer een tijd geleden. Eén ding weet ik zeker........dit jaar geen witte kerst voor mij. 't Is hier een graadje of 34 overdag en 's avonds toch ook wel een graad of 25, dus sneeuwen zal het hier niet doen. Ben eigenlijk nog helemaal niet in de kerstsfeer, al hoewel in Saigon de nodige kerstmannen rondliepen.

Waar was ik gebleven.............ik dacht Saigon. Onze laatste hele dag in Saigon nu 3 dgn geleden hebben we een dagtrip gedaan. We zijn eerst naar de Cu Chi tunnels geweest. Het tunnelcomplex van Cu Chi werd in de jaren veertig door de Vietminh gebouwd om de Franse overheersers en de Japanse bezetters te bestrijden. Later gebruikten de guerillastrijders van de Vietcong dit honderden kilometers lange netwerk van tunnels als basis voor verrassingsaanvallen op de Amerikanen. De groep was enigszins gespannen vooraf wat ons te wachten stond.
Krapjes
De tunnel waar je in kon gaan zou erg smal, laag en donker zijn. Bij iedereen werd wel een aanwezige of latente claustrofobie geluxeerd. Uiteindelijk is een deel van de groep de tunnel ingegaan. Was inderdaad erg krap bemeten allemaal. In de tunnel kon je in hurk of met een gorilla-loopje er nog wel doorheen, maar het werd smaller en smaller. Uiteindelijk heb ik met vijf andere durfals kruipend het laatste stuk genomen. Bestoft en bezweet (het blijkt onder de grond een stuk warmer te zijn dan boven) kwamen we weer boven de grond, waar een koude cola op ons stond te wachten.
De tunnels van Cu Chi

Verder gereden naar Tay Ninh, het centrum van de Vietnamese religie Cao Dai. Deze godsdienst werd in 1926 officieel gesticht en is een synthese van boeddhisme, confucianisme, taoïsme en christendom. Het is een uniek geloof, dat alleen in Vietnam voorkomt. Daar hebben we een gebedsdienst bijgewoond (met helaas tientalle andere toeristen, zulke plekjes wil je graag voor jezelf hebben). Erg fotogenieke plaatsjes met al die gelovigen in wit, geel of rood kostuum.
In de tempel

Na de lunch teruggereden naar Saigon. Onderweg oa gestopt bij een wierookstokjesmakerij (mooi scrabblewoord) en aan de kant van de weg waar boeren bezig waren gewas binnen te halen. Het leuke was dat die mensen geen toeristen verwachten, en onze komst wel errug interessant vonden . Toch wel gek............thuis maak ik nooit foto's als boeren op het land bezig zijn en hier maak ik tig foto's..........

Laatste avond Saigon met Marlies van de ene verbazing in de andere gevallen: de brommerparade (straten volledig gevuld met duizenden en duizenden brommers, etalages in kerstsferen waar de plaatselijke bevolking elkaar voor de etalage op de foto zet). In zelfde restaurant gegeten waar we de vorige dag met Arnold ook hadden gegeten. Even geen zin om lang naar restaurants te gaan zoeken.

Gisteren lange reisdag gehad. Van Saigon naar Phnom Penh, Cambodja. Grensformaliteiten vielen mee. Al met al een uurtje. Onderweg nog bij een dorpje gestopt, waar het hele dorp uitliep om ons te begroeten. Geweldig. We kwamen vrij laat aan bij de veerpont. Omdat er eentje uit de vaart was (de prime minister had die opgeëist voor eigen gebruik), waren er in plaats van 3 maar 2. Met als gevolg een lange file en wachttijd van 3 uur. Gelukkig was er genoeg te zien, want we stonden stil midden in een klein stadje. Leek wel een grote markt. Ben nooit in Tanger of Casablanca geweest, maar volgens mij zou dat er zo uit moeten zien. Allemaal kraampjes, vuil, stoffig, lappen vlees, geplukte kippen, in de warme zon. Een brommertje met een heel varken op de back seat. Minibusjes volgepropt met mensen. 's Avonds laat aangekomen op de plaats van bestemming.

(......wat me opvalt bij deze vakantie is dat Laos, Vietnam, Thailand en Cambodja zulke verschillende landen zijn. Dat merken we allemaal. Zodra we de grens overgaan merk je het. Ook de hoofdsteden: Vientane (dorpskarakter), Saigon (vol leven, al die brommers, vrij geciviliseerd) en tot slot Phnom Penh (vies, stoffig, armoedig, koloniale uitstraling).)

Gisteravond met Benno, Sylvia, Marlies, Arnold, Sjaak en Adinda uit eten geweest in ‘Foreign Correspondent’s Club’ aan een zijrivier van de Mekong. Restaurant in een koloniaal gebouw, aan de voorzijde open met uitzicht op de rivier. Was "duur" avondje.....20 dollar, maar toplocatie. Ook "laat" geworden, lag om 00.45 in bed.

Wekker ging vanmorgen om 6.30. Weer drukke dag. Na een korte rondtour het koninklijk paleis bezocht. Geweldig complex bestaande uit een aantal paviljoens met pleinen en een grote muur rondom.
koninklijk paleis
In Phnom Penh zijn ook twee plaatsen te zien die herinneren aan de Rode Khmerperiode: buiten de stad liggen de ‘Killing Fields van Choeung Ek’.
Choeung Ek
In de stad zelf ligt de Tuol Sleng gevangenis, die is ingericht als museum. Beiden hebben we bezocht. Choeung Ek viel eigenlijk "tegen". Er was weinig te zien, zodat het moeilijk was om je een beeld te vormen welke verschrikkelijke dingen daar gebeurd waren. Had het beeld van de film "Killing Fields" in m'n hoofd, maar de werkelijkheid nu zag er heel anders uit. De gevangenis maakte op mij meer indruk. In originele staat, met veel foto's van slachtoffers, zodat het meer een gezicht kreeg.
Tuol Sleng gevangenis

Zit nu te mailen in een klein internet caf'eetje met een monnik naast mij die alleen gekleed is in een oranje kleed. Lachen! Ga zo eten met Arnold en Marlies, wsch Chinees aan de boulevard.

Morgen gaan we weer op reis naar onze laatste bestemming: Siem Raep. Voor veel groepsleden het hoogtepunt van de reis: Angkor Wat. Zelf heb ik er nog geen duidelijk beeld bij. Laat het op me afkomen. Over Angkor Wat later meer.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig zin heb om naar Nederland terug te komen. Het bevalt me hier wel. Maar don't worry mijn vrienden van de Schuttevaer: maandag 31 december zal ik me zeker melden. Hebben we een rijstkoker??? Ik wil natuurlijk wel m'n kommetje rijst tussen de middag. Hoe laat moet ik acte de presence geven: 8 uur of 8.30??

Dag 22-23: Siem Raep (Cambodja)
Hallo landgenoten,

Hier radio Siem Raep. De verbinding laat hier zeer te wensen over. Heb een verkeerd internetcafe gekozen. Super traag internet. Je zou zeggen: jij hebt vakantie, tijd zat. Maar dat is dus niet zo. Moet me om 20.30 melden voor het avondeten, dus ga m'n best doen om in 45 min een bericht te sturen.

Op eerste kerstdag vertrokken naar Siem Raep, zo'n 6 uur rijden per bus. Onderweg een aantal stops oa op een lokale markt waar durfals een gefrituurde wolfsspin konden eten of een levend examplaar (zijn grote jongens die spinnen) op hand, arm of hoofd konden krijgen. Heb gepast.
Een levende wolfsspin

Uurtje of 14 uur aangekomen in Siem Raep bij ons (dit keer) luxe hotel met alles erop en eraan. Siem Reap is een ontspannen plaatsje met een gezellige sfeer en lekker eten. De reden om hier naar toe te gaan is echter het bezoek aan Angkor, een van de zeven (of acht) wereldwonderen. Hoort in het rijtje van de Chinese Muur en Tasj Mahal. Even wat meer info over Angkor. Het is de naam van de oude hoofdstad van het grote Khmerrijk, dat in de 8e eeuw na Christus werd gesticht. Het rijk was enorm en strekte zich uit tot aan Zuid-Vietnam en China. Rondom de tempels lag vroeger een levendige miljoenenstad vol houten huizen. Helaas staan deze niet meer overeind, maar de tempels op zichzelf zijn een bezienswaardigheid van wereldniveau. De vroegere grootte van de stad kun je nog wel terugzien aan de enorme oppervlakte die door de stadsmuren van Angkor Thom omgeven wordt, en die samen met de met enorme stenen gezichten bekroonde poorten nog goed bewaard gebleven zijn.
Eeuwenlang was het bestaan van deze stad niet veel meer dan een mythe. Tot een Franse expeditie de ruïnes begin 18de eeuw, overwoekerd door jungle, ontdekte. Inmiddels zijn de meeste tempels prachtig gerestaureerd. Omdat ze in verschillende periodes gebouwd werden en bijna iedere koning een nieuwe tempel stichtte, is hun uiterlijk telkens weer verschillend. De beroemdste tempel, Angkor Wat, heeft een hindoeïstische achtergrond, terwijl in Angkor Thom de boeddhistische invloed overduidelijk is. Als je denkt dat je alles gehad hebt, heb je nog de Ta Prohm-tempel. Deze tempel is zoveel mogelijk in de staat gehouden waarin hij door de Fransen werd aangetroffen: gigantische woudreuzen omknellen de muren en daken van de tempel in een vernietigende greep. Overal zie je hun meterslange wortels doorheen kronkelen. Een schitterend gezicht!
Ta Prohm

Met een groepje van 7 man en vrouw (de rest koos van chillen bij het zwembad) hebben we een ritje gemaakt over het uitgestrekte terrein van Angkor om een beeld te krijgen wat we de komende dagen zouden kunnen gaan zien. We hebben een kijkje genomen bij Angkor Thom waar we de Zuidpoort en de Bayon hebben bekeken.
Een van de vele gezichten van de Bayon
Vervolgens een korte fotostop bij Ta Keo en daarna een kleine wandeling bij Ta Prohm. De zonsondergang hebben we met tientallen andere toeristen bewonderd op de top van de tempel Pre Rup. Je kijkt dan boven het oerwoud/bomen uit en zie je zo de rode zon langzaam ondergaan. Heel apart!!!

's Avonds met Benno, Sylvia, Ari, Marlies en Arnold afgesproken in de Red Piano Restaurant (geen piano gezien), waar we ons kerstdiner (fles wijn, groene curry met rijst, vis en ijs toe) hebben gehouden. Eerste kerstdag in de bar afgesloten met Marlies en Arnold. Lag er om een uurtje of 2 in.

Vanochtend om 8.30 stipt een tuc tuc met z'n drieen gecharterd om Angkor nader te verkennen. De chauffeur met tuc tuc bleef de hele dag bij ons en we konden zelf bepalen waar we stopten en hoelang.

We zijn begonnen bij Angkor Wat (de bekenste tempelruine, een enorm complex). Na alle autochtonen die ik tijdens deze reis op de foto heb gezet, wilde Marlies zich wel lenen als (foto)model. Was lachen en volgens mij was ze wel tevreden met het resultaat van de fotoshoot. Zou best wel net als Thom Hofman naast een vaste baan (hij acteur, ik arts) een semi-professionele fotograaf willen zijn. Vooral het portreteren van mensen is het meest uitdagend maar ook het leukst. Hoewel het nu hoog seizoen is en we waren gewaarschuwd voor heel veel toeristen was het toch wel goed mogelijk om foto's te maken zonder andere toeristen erop. 's Ochtends strak blauwe lucht en zon (met bijbehorende temperatuur)(drinken drinken drinken, een litertje of drie gaat er snel in).
Angkor Wat

Daarna Bayon en de Ta Prohm tempel bekeken. Kan alle bezienswaardigheden moeilijk beschrijven. Hoop dat de foto's een goede afspiegeling zijn van de werkelijkheid (stand nu: 25 rolletjes van 36). Voor Arnold was alles nieuw. Marlies en ik waren gistermiddag met de bustourtje er al geweest. Maar nu hadden we veel meer tijd om alles te bekijken en ook op ander tijdstip (ander licht), dus dat was niet erg. Leuke dag met z'n drieen gehad.
Ta Prohm

Morgen gaan we "the big circuit" doen (vandaag "the little circuit" gedaan). Denk dat ik de dag van vertrek (vrijdag as) een relaxdag neem. Geen tempelbezoek of andere culturele activiteit. Uitslapen, ontbijten en me dan installeren bij het zwembad. We vertrekken eind van de middag naar het lokale vliegveld. We vliegen dan naar Singapoure, 3 uur overstaptijd en dan op het vliegtuig naar Nederland. Zaterdagmorgen vroeg ben ik weer in NL (tijdens het vliegen halen we weer 6 uur in).

Dag 24: Siem Raep (vervolg)
Nog ff een kort berichtje.

Hebben net afscheid genomen van Mr Lin, onze tuc tuc chauffeur van de laatste dagen. Vandaag met Arnold (die een handje heeft om bij elke tempel een halflege waterfles te laten staan) en Marlies bezoek gebracht aan oa de door de jungle verzwolgen tempel Ta Prohm (voor de derde keer, maar nu overdag. Dus ander licht), de tempel Banteay Srei (met tuc tuc een klein uur rijden = stofhappen, erg druk, kleiner als de voorgaande tempels maar wel erg bijzonder), Banteay Sampre (waar Marlies zwaar moest onderhandelen met twee kleurrijke figuren (ex-Khmer? gouden tand?) en de handel van tien verkopertjes leegkocht en daarna werd beschuldigd dat ze te weinig betaald had (uitgerekend Marlies die altijd wat koopt en niet te zwaar onderhandelt). Toetje van de dag en een waardige afsluiter was de kleine tempel Preah Palilay (een ruine die bedekt was met de wortels van drie enorme bomen. Waren de enige drie toeristen daar, erg bijzonder). Was erg gezellig om zo met Arnold en Marlies de afgelopen dagen op stap te wezen met Mr Lin. Je kan makkelijker besluiten nemen, 't is reuze gezellig en je hoeft niet lang te wachten op elkaar.

Moet me al weer haasten. Vanavond uiteten met z'n allen. Over uurtje. Moet nog douchen en omkleden. Dus ik kap nu.

Dag 25-26: Terug naar Nederland

Gisteravond met z'n allen uiteten geweest. De meeste taaiden snel af, met het groepje die-hards (Arnold, Marlies, Sjaak, Adinda, Benno, Sylvia, Dirk, Fred en Edith) de avond afgesloten. Bij het zwembad nog door muggen of andere insekten (deze discussie is nog niet gesloten) behoorlijk te pakken genomen. Dag van vertrek inderdaad een relaxdag gehouden. De georganiseerde vaartocht over het meertje overgeslagen. Met Marlies aan het zwembad gelegen. In de loop van de dag kwamen de andere groepsleden druppelgewijs binnen lopen. In Siem Raep hebben we afscheid genomen van Arnold, mijn slapie van de afgelopen 26 dgn. Zijn reis is nog niet afgelopen. Wat een luxe om 2 mnd te kunnen reizen. Ben wel beetje jalours. Terugreis verloopt voorspoedig. Toepend met Sjaak, Adinda en Marlies gaat de wachttijd in Singapoure snel voorbij. Samen met Marlies 3 vliegtuigstoelen naast elkaar voor ons zelf. Terwijl Marlies slaapt, kijk ik een of andere dol dwaze film (sorry, titel vergeten). Na een bumpsy landing op Schiphol realiseer ik me dat de vakantie nu echt voorbij is. Graadje of 6 en het regent.
Al met al was het een geweldige vakantie: mooie landen, aardige mensen, lekker gegeten en leuke reisgenoten!!