- Inleiding
- De reisroute
- Van dag tot dag
- Lijst van hotels en bezochte campings
- Met de camper op pad in Canada: praktisch
Inleiding
Op mijn lijstje van te bezoeken landen stond al heel lang Canada. Ik wilde altijd nog eens toeren met een camper door dat land en de Rocky Mountains bezoeken. Deze zomer zou het dan gaan gebeuren. Na het inwinnen van de nodige informatie hebben we de camper geboekt bij Tioga Tours. Op 16 augustus stapten we het vlieguig in op weg naar Calgary.
De reisroute
16 augustus: vlucht naar Calgary - aankomst Calgary
17 augustus: camper ophalen in Calgary - Banff
18 augustus: Banff
19 augustus: Yoho National Park
20 augustus: Lake Louise, via Icefields Parkway naar Wilcox Creek
21 augustus: Columbia Icefield, Jasper
22 augustus: Jasper
23 augustus: Jasper
24 augustus: Clearwater via Mount Robson
25 augustus: Clearwater/ Wells Gray Park
26 augustus: Kelowna
27 augustus: Hope
28 augustus: Hope - Harrison Hot Springs
29 augustus: via Vancouver en ferry Horseshoe Bay - Nanaimo: Sproat Lake
30 augustus: Ucluelet
31 augustus: Ucluelet
1 september: Tofino
2 september: Sproat Lake
3 september: ferry Nanaimo - Tsawwassen, Vancouver
4 september: Vancouver
5 september: Vancouver
6 september: Vancouver, vlucht naar Amsterdam
7 september: aankomst Amsterdam
6 september: Vancouver, vlucht naar Amsterdam
7 september: aankomst Amsterdam
Grotere kaart weergeven
Van dag tot dag
Dag 1 (16/8): vlucht naar Calgary - aankomst Calgary
Bepakt en bezakt (inclusief berenbel) vertrokken Anita en ik per trein naar Schiphol. Met KLM vlogen we in ruim 9 uur rechtstreeks naar Calgary. Die dag gebruikt om te acclimatiseren. Overnacht in het Lakeview Signature Inn dicht in de buurt van de ophaalplaats van de camper. Prima hotel. Gegeten op het terras van de Cactus Lounge Cafe in de zon.
Dag 2 (17/8): camper ophalen in Calgary - Banff (133 km)
Ondanks 8 uur tijdverschil een redelijke nachtrust gehad. Die middag richting Cruise Canada. Behoorlijke drukte ter plaatse. Komen en gaan van mensen die hun camper kwamen ophalen. Na een behoorlijke berg papierwerk, de handtekeningen en het bekijken van een instructiefilm kregen we de sleutels overhandigd van onze bolide voor de komende 2,5 week. In werkelijkheid bleek die wagen toch wel behoorlijke groot. Na de inspectieronde van de camper konden we de nodige kruisjes van schade op het inspectierapport zetten. Maar dan eindelijk om 16.00 uur stapten we in en reden we weg. De eerste stop was de supermarkt. Wat een enorme winkel. Zeker twee keer zo groot als de grootste Albert Heijn hier in Nederland. Voordat we alle boodschappen hadden gevonden waren we anderhalf uur verder. Daarna doorgereden naar Banff, onze eerste overnachtingsplaats: Tunnel Mountain Trailer Court
Dag 3 (18/8): Banff
Heerlijk geslapen. Mooi weer. Relaxdagje. Naar Banff gelopen en dorpje verkend. Erg toeristisch, veel winkeltjes en cafeetjes. Camper bevalt goed. Voor impressie camper: link. PM Things to do: beklimming Sulphur Mountain en bezoek aan de Upper Hot Springs.
Dag 4 (19/8): Yoho National Park (84 km)
In plaats van de Trans Canada Highway de parallelweg Bow Valley Parkway genomen. Via via gehoord dat dit een hele mooie weg was, maar het uitzicht viel wat tegen. Vooral heel, heel veel bomen. Ons eerst gemeld bij de camping voor de nacht om een plaatsje te reserveren: Kicking Horse. Via een spectaculaire bergweg (een stuk van de weg moest de camper in zijn achteruit de berg op) naar de Takakkaw waterval gereden. Plaatsje Field bezocht (geen meerwaarde). Daarentegen is het Emerald Lake een aanrader. Mooie wandeling rondom het meer gemaakt. 's Avonds ons opgewarmd aan het kampvuur.
PM Things to do: vanwege het wat onbestendige weer van die dag hebben we geen dagtocht gemaakt (in het gebied heb je enkele interessante dagtochten naar o.a. Iceline Trail en de Yoho Pass).
Dag 5 (20/8): Lake Louise, via Icefields Parkway naar Wilcox Creek (158 km)
Vroeg op pad richting Lake Louise. Toeristische hotspot. Skigebied met een mooi gelegen bergmeer. Eerst brood ingeslagen bij een fantastische bakker (Laggan's Mountain Bakery and Deli: link) in Lake Louise, camper geparkeerd en naar het meer gelopen. Vandaar uit een wandeling van 15 km gemaakt naar Lake Agnes Teahouse en Plain of Six Glaciers en terug. Erg mooi en is een aanrader!
Via de Icefields Parkway (een 223 kilometer lange weg dwars door de Rocky Mountains met fraaie uitzichten op canyons, gletsjers, bergen en rivieren) richting Jasper gereden. Tussenstop gemaakt bij Peyto Lake. Sunwapta pass genomen. Overnacht op Wilcox Creek Campground.
Lake Louise |
Peyto Lake |
Dag 6 (21/8): Columbia Icefield, Parker Ridge Trail en Jasper (104 km)
Brrrr.....wat was het koud vannacht. Nachtvorst. Daar hadden we niet op gerekend! De verwarming in de camper moest vanmorgen zelfs aan. De dag begonnen met wentelteefjes. Om 9.30 uur stonden we bij het Columbia Icefield Centre, startplaats van een toeristische attractie om met een speciaal geprepareerde bus de Athabasca Gletsjer (onderdeel van een enorm ijsveld in de Rocky Mountains: Columbia Icefield) op te gaan. Dat hebben we maar geskipt en we zijn te voet naar de gletsjer gelopen. Vervolgens gereden naar het startpunt van de Parker Ridge Trail. Een wandeling van 5 km met 250 meter stijging, met uitzicht op de Saskatchewan Gletsjer. Een aanrader!
Aangekomen in Jasper onder andere een extra slaapzak en bear spray gekocht. Overnacht in Whistler Campground.
Dag 7 (22/8): Jasper: Maligne Lake, Medicine Lake en Maligne Canyon (105 km)
Opnieuw een koude nacht. Vandaag met de camper naar het noordoosten gereden en Maligne Lake, Medicine Lake en Maligne Canyon in Jasper National Park bezocht.
Maligne Lake |
Dag 8 (23/8): Jasper: Utopia Pass Trail en Miette Hotsprings (127 km)
's Ochtends erg in dubio gestaan of ik een uitdagende hike wilde gaan doen. Twee opties: Whistler's trail (tot eindstation kabelbaan, +1200 meter, 3-5 uur, 6,8 km oneway) en summit (+150 meter, 2464 meter hoog, 1,1 km oneway, 1 uur) of Sulphure Skyline Trail bij Miette Hotsprings (+700 meter, 8 km, 4-6 uur). Gezien de weersverwachtingen en de berendreiging in beide gebieden er van af gezien. Nog naar Edith Clavell gereden om daar een wandeling te maken, maar de weg was niet geschikt voor onze camper. In plaats van deze trails de Utopia Pass Trail gelopen met Anita. Een deel van het pad was erg smal, onoverzichtelijk en hoge varens aan weerskanten. We verwachtten elk moment dat er een beer zou opduiken. Geen beren gezien, wel afdrukken van berenpoten. Na de trail gerelaxed in het openluchtbad van de Miette Hotsprings. Vanaf 15.30 uur regen.
Dag 9 (24/8): Clearwater via Mount Robson (318 km)
Vandaag op weg naar Clearwater via het visitor centre van Mount Robson, de hoogste berg in de Rocky Mountains met een hoogte van 3954 meter. De top was helaas door bewolking niet zichtbaar. Onderweg gestopt in de buurt van het plaatsje Blue River om een berensafari te doen. Ondanks de 90% kans op het zien van beren, helaas.....geen beer gezien (link). Kamp opgeslagen in Clearwater (Clearwater KOA RV Park en Campground).
Dag 10 (25/8): Clearwater/ Wells Gray Park (85 km)
Clearwater is een dorpje wat de gateway is voor het Wells Gray Park. Richting het Noorden loopt er een weg van ruim 40 km het park in. Achtereenvolgens 4 watervallen bezocht: Spahats Falls, Dawson Falls, Helmcken Falls en Mouls Falls (deze laatste waterval is mijns inziens de mooiste, je daalt af van de plek waar het beekje omlaag klettert en onderaan de waterval kun je achter de waterval doorlopen).
's Avonds plan B gemaakt. We waren namelijk van plan van hieruit door te rijden richting Whistler maar in verband de weersvooruitzichten voor de komende 7 dagen (regen, regen en nog eens regen) leek ons dit niet erg verstandig.
Helmcken Falls |
Dag 11 (26/8): Kelowna (306 km)
In de stromende regen Clearwater verlaten. In de buurt van Kamloops werd het droog. Met enige moeite een plekje op een camping gevonden in Kelowna aan het Okanagan Lake (Princess RV Campground).
Onderweg |
Dag 12 (27/8): Hope (217 km)
Eind van de ochtend na een bezoekje aan onze populaire Tim Hortons (een soort McDonald's, maar dan voor koffie/chocola/ontbijt en lunch en......met gratis WIFI) op weg naar het plaatsje Hope waar we overnachtten op Othello Tunnels Campground and RV Park.
Dag 13 (28/8): Othello Tunnels - Hope- Harrison Hot Springs (49 km)
's Morgens eerst een bezoek gebracht aan de Othello Tunnels. De Othello Tunnels zijn een vijftal tunnels welke een overblijfsel zijn van de Kettle Valley Railway die door een nauwe bergengte ging. Waar vroeger het spoor liep, loopt nu een wandelweg. Daarna een kort bezoek gebracht aan Hope, een klein slaperig dorpje. Voor filmliefhebbers bekend omdat daar de eerste Rambo film is opgenomen (First Blood). Je kunt er een zogenaamde Rambo tour maken (link1/link2). Doorgereden naar Harrison Hot Springs, waar we met onze camper op een stadscamping stonden. Helaas is de Hot Springs geen buiten-, maar een binnenbad.
Dag 14 (29/8): via Vancouver en ferry Horseshoe Bay - Nanaimo: Sproat Lake (310 km)
Opgestaan met regen. Mooie timing qua aankomst bij ferry in Vancouver, slechts 10 minuten wachttijd. Na anderhalf uur varen arriveerden we in de stromende regen in Nanaimo, Vancouver Island. Bij het verlaten van de Highway ter hoogte van Parksville nam de rijsnelheid drastisch af tot 40 - 80 kilometer/uur, afhankelijk van het stijgingspercentage en de kronkeligheid van de wegen. Besloten de nacht halverwege door te brengen, bij de campground van Sproat Lake. Naar bed met regen.
Dag 15 (30/8): Ucluelet - Wild Pacific Trail (79 km)
Droog! Via een dampend bospad op weg naar de douche. Voor de zekerheid maar bearspray meegenomen. Je weet maar nooit. Wandeling aan het meer gemaakt. Er lag een watervliegtuig in het meer, gereed voor gebruik bij een bosbrand. Maar gezien de regen van de laatste 24 uur leek mij dit uitgesloten. Helaas ging het daar bij het wegrijden weer regenen. Aangekomen op onze camping Surf Junction Campground, aan de Westkust van Vancouver Island met de Pacific Ocean. Dit deel van Vancouver Island is een populaire bestemming voor natuur- en strandliefhebbers, surfers, vissers en walvisspotters. 's Middags klaarde het weer op en reden we naar Ucluelet, een klein vissersplaatsje. Bij de vuurtoren mooi uitzicht op zee en daar ook de eerste walvis gespot. Vijf kilometer van de Wild Pacific Trail gelopen (link). En een walvistrip voor de volgende dag geboekt (link).
Dag 16 (31/8) Ucluelet (15 km)
Die middag met een stralend blauwe lucht op walvisjacht. Met elf man in een snelle zodiac de zee op om walvissen te spotten. In drie uur tijd twee walvissen gespot die beide regelmatig boven water kwamen. Helaas bleef onze stuurman op geruime (en veilige) afstand van de walvissen. Ik was liever wat dichter bij gevaren. Verder nog wat andere diersoorten gezien (sea lions, arenden, etc). Heerlijk gerelaxed in de lounge van het Black Rock Oceanfront Resort (met snel gratis wifi)(link). 's Nachts wel in onze eigen camper geslapen.
Dag 17 (1/9): Long Beach - Comber Beach - Tofino (65 km)
Mooi weer. Maar aangekomen bij Long Beach, het bekende surfstrand, was het erg mistig. Maar zo waar, na een half uurtje verdwenen de mistflarden en was de zee weer te zien. Mooie wandeling gemaakt van Long Beach naar Cumber Beach en weer terug (ongeveer 14 kilometer). Op naar Tofino, een toeristische dorpje vol met surf-dudes. Daar pasten wij goed tussen. Op de terugweg naar de camping een korte wandeling gemaakt door het regenwoud.
Dag 18 (2/9): Sproat Lake (79 km)
Na drie dagen onder de surfers en feestende Canadezen geweest te zijn op weg richting de Oostkust van Vancouver Island. Na plan A (bezoek aan de stad Victoria) geskipt te hebben plan B uitgevoerd: naar Sproat Lake rijden en daar ons kamp opslaan. De hele middag aan het meer gelegen met boek/Ipad en wat gezwommen.
Dag 19 (3/9): ferry Nanaimo - Tsawwassen, Vancouver (222 km)
Met een warme douche afscheid genomen van Lake Sproat en op weg naar de ferry. Korte stop gemaakt bij Cathedral Cove aan de Highway 4 tussen Port Alberni en Parksville waar we een korte wandeling gemaakt hebben door een stuk oerbos, met bomen van wel 800 jaar oud en tot negen meter in doorsnede. In de stromende regen bij de ferry gearriveerd. We namen de ferry die uitkomt ten zuiden van Vancouver met een vaarduur van twee uur. Die middag druk bezig geweest om de camper van zowel binnen als buiten schoon te maken. De laatste nacht met camper op een stadscamping gestaan: Plaza RV Park Camping.
Dag 20 (4/9): Vancouver - Stanley Park - Harbour (16 km)
's Morgens vroeg op pad om de camper in te leveren. Na het nodige inspectie- en papierwerk waren alle formaliteiten afgehandeld en gingen we per taxi op weg naar ons hotel in Vancouver Downtown.
Bagage gedropt in de kamer en per shuttlebus naar de ingang van Stanley Park, het stadspark van Vancouver van ruim 404 hectare met een heleboel wandel-, fiets- en skatepaden en uitzicht op de skyline van Vancouver. Vandaar langs de Seawall (een bijna negen kilometer lang wandel- en fietspad langs de waterfront) naar de haven gelopen met uitzicht op landende en opstijgende watervliegtuigjes van Harbour Air Seaplanes en vertrekkende cruise-schepen bij Canada Place. 's Avonds gegeten bij Banana Leaf, een goed Maleisisch restaurant (link) aan Davie Street.
Dag 21 (5/9): Vancouver - Chinatown - Downtown
Chinatown bezocht. Valt een beetje tegen. De hoofdstraat (West Pender Street) is nog wel aardig met leuke winkels (o.a. winkels waar het oppervlak volledig gevuld zijn met met zakken en stellages met gedroogde vissoorten, noten, thee en specerijen). Maar de rest van de wijk maakt een verloederde indruk met veel daklozen.
Dr Sun Yet-Sen Classical Chinse Garden in Chinatown en in de wijk Gastown (hoek Cambie Street en Water Street) de Steam Clock bezocht. Geluncht bij Meat and Bread (link). Concept waar ik van houd: slechts keuze uit 4 broodjes (maar dan ook met veel zorg bereid en reuze lekker, topper: porchetta!!!!)/1 salade/1 soep en 1 dessert en 4 drankjes. Hip en trendy. Iedereen zit aan de bar of een gemeenschappelijke tafel. Snelle doorloop.
De avond afgesloten in Stackhouse Burger Bar (link). Concept lijkt een beetje op Meat and Bread. Een bar met een zeer beperkte dinerkaart maar kwalitatief prima eten. Slechts een beperkt aantal hamburgers, maar die zijn dan ook erg lekker!!!!
Dag 22 (6/9): Vancouver, vlucht naar Amsterdam
Uitgeslapen. Daarna op zoek gegaan naar leuke ontbijtplek. We vonden er een: The Elbow Room (link), maar helaas............overvol en lange wachtrij. Doen we bij een volgend bezoek aan Vancouver. Dan maar een ontbijt bij Tim Hortons (link). Op tijd richting vliegveld. Met anderhalf uur vertraging opgestegen YVR airport op weg naar Nederland.
Dag 23 (7/9): aankomst Amsterdam
Na een in eerste instantie turbulente vlucht veilig aangekomen op Schiphol. Als gevolg van NS-werkzaamheden met behoorlijke vertraging weer thuis aangekomen. Terugkijkend hebben we een mooie rondreis door Canada gemaakt met veel natuurschoon en een leuke stad Vancouver. Het reizen per camper smaakte naar meer.
Lijst van hotels en bezochte campings
Met de camper op pad in Canada: praktisch
Het boeken van de camper
Wij hadden de camper (in het Engels motorhome of RV genoemd) geboekt bij Tioga Tours (link) uit Sint Jansklooster, een specialist in reizen naar de VS en Canada. Ze hebben ons erg goed geholpen met het kiezen van de camper en de reisroute. In de achtertuin van hun kantoor staat een standaard camper, zodat je zelf een idee kunt krijgen hoe een camper er van binnen uitziet. Reageren snel op email. Denken mee met de klant. Via Tioga hebben wij een camper geboekt bij Cruise Canada (camper maximaal 5 jaar oud). Er zijn natuurlijk meer camperverhuurbedrijven: Fraserway RV (maximaal 3 jaar oude camper), Go West (maximaal 3 jaar oude camper), CanaDream en Four Seasons (het goedkopere zusje van Fraserway). Campers zijn er in allerlei soorten en maten: van klein (C19) tot erg groot (C30). Wij kozen voor de standaard (C25)(7,5 meter lang). Achteraf waren we blij dat we niet voor de kleinste hadden gekozen. De C25 heeft voldoende leefruimte en een vast bed (dus niet elke ochtend een bed hoeven af te breken en 's avonds weer opbouwen). Sommige campers hebben ook een luifel aan de buitenzijde. Dat hadden wij niet. Kan toch wel handig zijn, bijv bij regen of veel zon. Bedenk wel: hoe groter de camper, hoe hoger het brandstofverbruik. Die van ons reed gemiddeld 1:5. De benzineprijs in Canada was in aug 2013: $1.29 (= 0,94 euro). Soms geven verhuurbedrijven een gratis upgrade ter plaatse als je camper bijvoorbeeld niet beschikbaar is of kapot is, maar bedenk dus wel dat dit extra brandstofkosten met zich meebrengt. Hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs. Het kan ruim duizend euro schelen als je een jaar eerder boekt. Een camper huren is niet goedkoop. Naast de huurprijs, moet je ook betalen (afhankelijk van het verhuurbedrijf) voor zogenaamde kilometerpakketten, beddengoed, keukeninventaris en stoeltjes voor buiten).
Schade aan de camper
Heel belangrijk is om bij het ophalen van de camper goed de buitenzijde EN binnenzijde van de camper te inspecteren en te zorgen dat alle schade vermeld staat op het inspectierapport. Wij dachten de camper goed geïnspecteerd te hebben bij het ophalen, maar tijdens de reis vonden we nog de nodige gebreken. Mocht dit voorkomen, geef het altijd direct telefonisch door aan je verhuurbedrijf. Het voorkomt problemen bij het inleveren van de camping.
Wel of niet reserveren van campings
Dag 13 (28/8): Othello Tunnels - Hope- Harrison Hot Springs (49 km)
's Morgens eerst een bezoek gebracht aan de Othello Tunnels. De Othello Tunnels zijn een vijftal tunnels welke een overblijfsel zijn van de Kettle Valley Railway die door een nauwe bergengte ging. Waar vroeger het spoor liep, loopt nu een wandelweg. Daarna een kort bezoek gebracht aan Hope, een klein slaperig dorpje. Voor filmliefhebbers bekend omdat daar de eerste Rambo film is opgenomen (First Blood). Je kunt er een zogenaamde Rambo tour maken (link1/link2). Doorgereden naar Harrison Hot Springs, waar we met onze camper op een stadscamping stonden. Helaas is de Hot Springs geen buiten-, maar een binnenbad.
Dag 14 (29/8): via Vancouver en ferry Horseshoe Bay - Nanaimo: Sproat Lake (310 km)
Opgestaan met regen. Mooie timing qua aankomst bij ferry in Vancouver, slechts 10 minuten wachttijd. Na anderhalf uur varen arriveerden we in de stromende regen in Nanaimo, Vancouver Island. Bij het verlaten van de Highway ter hoogte van Parksville nam de rijsnelheid drastisch af tot 40 - 80 kilometer/uur, afhankelijk van het stijgingspercentage en de kronkeligheid van de wegen. Besloten de nacht halverwege door te brengen, bij de campground van Sproat Lake. Naar bed met regen.
Dag 15 (30/8): Ucluelet - Wild Pacific Trail (79 km)
Droog! Via een dampend bospad op weg naar de douche. Voor de zekerheid maar bearspray meegenomen. Je weet maar nooit. Wandeling aan het meer gemaakt. Er lag een watervliegtuig in het meer, gereed voor gebruik bij een bosbrand. Maar gezien de regen van de laatste 24 uur leek mij dit uitgesloten. Helaas ging het daar bij het wegrijden weer regenen. Aangekomen op onze camping Surf Junction Campground, aan de Westkust van Vancouver Island met de Pacific Ocean. Dit deel van Vancouver Island is een populaire bestemming voor natuur- en strandliefhebbers, surfers, vissers en walvisspotters. 's Middags klaarde het weer op en reden we naar Ucluelet, een klein vissersplaatsje. Bij de vuurtoren mooi uitzicht op zee en daar ook de eerste walvis gespot. Vijf kilometer van de Wild Pacific Trail gelopen (link). En een walvistrip voor de volgende dag geboekt (link).
Dag 16 (31/8) Ucluelet (15 km)
Die middag met een stralend blauwe lucht op walvisjacht. Met elf man in een snelle zodiac de zee op om walvissen te spotten. In drie uur tijd twee walvissen gespot die beide regelmatig boven water kwamen. Helaas bleef onze stuurman op geruime (en veilige) afstand van de walvissen. Ik was liever wat dichter bij gevaren. Verder nog wat andere diersoorten gezien (sea lions, arenden, etc). Heerlijk gerelaxed in de lounge van het Black Rock Oceanfront Resort (met snel gratis wifi)(link). 's Nachts wel in onze eigen camper geslapen.
Dag 17 (1/9): Long Beach - Comber Beach - Tofino (65 km)
Mooi weer. Maar aangekomen bij Long Beach, het bekende surfstrand, was het erg mistig. Maar zo waar, na een half uurtje verdwenen de mistflarden en was de zee weer te zien. Mooie wandeling gemaakt van Long Beach naar Cumber Beach en weer terug (ongeveer 14 kilometer). Op naar Tofino, een toeristische dorpje vol met surf-dudes. Daar pasten wij goed tussen. Op de terugweg naar de camping een korte wandeling gemaakt door het regenwoud.
Long Beach |
Dag 18 (2/9): Sproat Lake (79 km)
Na drie dagen onder de surfers en feestende Canadezen geweest te zijn op weg richting de Oostkust van Vancouver Island. Na plan A (bezoek aan de stad Victoria) geskipt te hebben plan B uitgevoerd: naar Sproat Lake rijden en daar ons kamp opslaan. De hele middag aan het meer gelegen met boek/Ipad en wat gezwommen.
Dag 19 (3/9): ferry Nanaimo - Tsawwassen, Vancouver (222 km)
Met een warme douche afscheid genomen van Lake Sproat en op weg naar de ferry. Korte stop gemaakt bij Cathedral Cove aan de Highway 4 tussen Port Alberni en Parksville waar we een korte wandeling gemaakt hebben door een stuk oerbos, met bomen van wel 800 jaar oud en tot negen meter in doorsnede. In de stromende regen bij de ferry gearriveerd. We namen de ferry die uitkomt ten zuiden van Vancouver met een vaarduur van twee uur. Die middag druk bezig geweest om de camper van zowel binnen als buiten schoon te maken. De laatste nacht met camper op een stadscamping gestaan: Plaza RV Park Camping.
Dag 20 (4/9): Vancouver - Stanley Park - Harbour (16 km)
's Morgens vroeg op pad om de camper in te leveren. Na het nodige inspectie- en papierwerk waren alle formaliteiten afgehandeld en gingen we per taxi op weg naar ons hotel in Vancouver Downtown.
Vancouver Downtown |
Chinatown bezocht. Valt een beetje tegen. De hoofdstraat (West Pender Street) is nog wel aardig met leuke winkels (o.a. winkels waar het oppervlak volledig gevuld zijn met met zakken en stellages met gedroogde vissoorten, noten, thee en specerijen). Maar de rest van de wijk maakt een verloederde indruk met veel daklozen.
Dr Sun Yet-Sen Classical Chinse Garden in Chinatown en in de wijk Gastown (hoek Cambie Street en Water Street) de Steam Clock bezocht. Geluncht bij Meat and Bread (link). Concept waar ik van houd: slechts keuze uit 4 broodjes (maar dan ook met veel zorg bereid en reuze lekker, topper: porchetta!!!!)/1 salade/1 soep en 1 dessert en 4 drankjes. Hip en trendy. Iedereen zit aan de bar of een gemeenschappelijke tafel. Snelle doorloop.
Meat and Bread |
De avond afgesloten in Stackhouse Burger Bar (link). Concept lijkt een beetje op Meat and Bread. Een bar met een zeer beperkte dinerkaart maar kwalitatief prima eten. Slechts een beperkt aantal hamburgers, maar die zijn dan ook erg lekker!!!!
Dag 22 (6/9): Vancouver, vlucht naar Amsterdam
Uitgeslapen. Daarna op zoek gegaan naar leuke ontbijtplek. We vonden er een: The Elbow Room (link), maar helaas............overvol en lange wachtrij. Doen we bij een volgend bezoek aan Vancouver. Dan maar een ontbijt bij Tim Hortons (link). Op tijd richting vliegveld. Met anderhalf uur vertraging opgestegen YVR airport op weg naar Nederland.
Dag 23 (7/9): aankomst Amsterdam
Na een in eerste instantie turbulente vlucht veilig aangekomen op Schiphol. Als gevolg van NS-werkzaamheden met behoorlijke vertraging weer thuis aangekomen. Terugkijkend hebben we een mooie rondreis door Canada gemaakt met veel natuurschoon en een leuke stad Vancouver. Het reizen per camper smaakte naar meer.
Lijst van hotels en bezochte campings
- Calgary: Lakeview Signature Inn (link) dicht in de buurt van de ophaalplaats van Cruise Canada. Prima hotel. Zwembad en goed ontbijt. Flexibele opstelling receptie (we mochten zonder probleem twee uur langer de kamer hebben).
- Banff: Tunnel Mountain Trailer Court (link). Full hooked up, dat wil zeggen: met elektriciteit, water en sewer aansluiting). Prima kampeerplek, in het bos, half uurtje lopen van Banff. Koude douches. Campers staan file geparkeerd. Weinig privacy.
- Yoho National Park: Kicking Horse (link). Een mooie camping in het bos met picknicktafel en fire pit op elke camperplaats. En warme douches!!!! Geen hooked up-voorzieningen. Mooie plekken in het bos.
- Icefields Parkway: Wilcox Creek Campground (link). Geen voorzieningen op een biotoilet na. Niet te reserveren: "first come, first served". Betalen: geld in envelop en in de bus doen. Goedkoop (18 Canadese dollar).
- Jasper: Whistlers Campground (link). Enorme campground. Mooie ruime plaatsen. Dichtbij uitvalswegen en Jasper. Er zijn douches maar wel op 1 plek. Full hooked up mogelijk. 's Avonds liepen er elks op het terrein.
- Clearwater/ Wells Gray Park: Clearwater KOA RV Park en Campground (link) met zwembad, gratis wifi en warme douches. Full hooked up mogelijk.
- Kelowna: Princess RV Campground (link). Camping aan het meer. Ruime plaatsen, niet veel privacy. Behulpzame beheerder. Warme douches. Wat prijzig. Full hooked up mogelijk.
- Hope: Othello Tunnels Campground and RV Park (link). Zeer gemoedelijke camping. Aardige beheerders. Warme douches. Ruime plekken. Gratis wifi. Full hooked up mogelijk. Nadeel: direct naast snelweg en 10 minuten rijden van Hope.
- Harrison Hot Springs: Hot Springs RV en Camping Park (link). Midden in het centrum, vlak bij de boulevard. Aardige beheerders. Sanitair erg beperkt. Full hooked up mogelijk. Kleine plaatsen en minimale privacy.
- Vancouver Island: Sproat Lake (link). Een aanrader! Plekken in het bos, twee locaties: under (vlak bij het meer, schoon nieuw sanitair inclusief warme douche, fire pit met picknick tafel, geen water/elektriciteit/dump) en upper campground (aan de andere kant van de weg).
- Vancouver Island: Surf Junction Campground, op de weg tussen Ucluelet en Tofino (link). Een camping voornamelijk bevolkt door surfers en jongeren. De full hooked up plekken op het gras zijn prima, de andere plekken naar achteren zijn erg donker onder de bomen. Betaalde warme douches.
- Vancouver: Plaza RV Park Camping (link). Een stadscamping aan een drukke weg met de nodige geluidsoverlast. Niet bijzonder. Warme douches met gratis wifi. Full hooked up mogelijk. Geschikt voor laatste nacht met camper, niet voor langer verblijf.
- Vancouver: Best Western Plus Downtown (link). Prima hotel downtown, in de wijk Yaletown. 10 Minuten lopen naar Robson Street, 35 minuten lopen naar Stanley Park en 7 minuten naar het dichtsbijzijnde Skytrain Station (Yaletown-Roundhouse). Gratis wifi, shuttlebus naar elke bestemming downtown, leenfietsen (maximaal 3 uur) en ferry naar Granville Island. Ontbijt daarentegen kost 10 dollar extra. Kamers zijn goed geïsoleerd tegen het lawaai buiten. Niet goedkoop, maar hotels/B en B's Vancouver Downtown zijn erg prijzig, zeker in de maanden augustus en september.
Met de camper op pad in Canada: praktisch
Het boeken van de camper
Wij hadden de camper (in het Engels motorhome of RV genoemd) geboekt bij Tioga Tours (link) uit Sint Jansklooster, een specialist in reizen naar de VS en Canada. Ze hebben ons erg goed geholpen met het kiezen van de camper en de reisroute. In de achtertuin van hun kantoor staat een standaard camper, zodat je zelf een idee kunt krijgen hoe een camper er van binnen uitziet. Reageren snel op email. Denken mee met de klant. Via Tioga hebben wij een camper geboekt bij Cruise Canada (camper maximaal 5 jaar oud). Er zijn natuurlijk meer camperverhuurbedrijven: Fraserway RV (maximaal 3 jaar oude camper), Go West (maximaal 3 jaar oude camper), CanaDream en Four Seasons (het goedkopere zusje van Fraserway). Campers zijn er in allerlei soorten en maten: van klein (C19) tot erg groot (C30). Wij kozen voor de standaard (C25)(7,5 meter lang). Achteraf waren we blij dat we niet voor de kleinste hadden gekozen. De C25 heeft voldoende leefruimte en een vast bed (dus niet elke ochtend een bed hoeven af te breken en 's avonds weer opbouwen). Sommige campers hebben ook een luifel aan de buitenzijde. Dat hadden wij niet. Kan toch wel handig zijn, bijv bij regen of veel zon. Bedenk wel: hoe groter de camper, hoe hoger het brandstofverbruik. Die van ons reed gemiddeld 1:5. De benzineprijs in Canada was in aug 2013: $1.29 (= 0,94 euro). Soms geven verhuurbedrijven een gratis upgrade ter plaatse als je camper bijvoorbeeld niet beschikbaar is of kapot is, maar bedenk dus wel dat dit extra brandstofkosten met zich meebrengt. Hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs. Het kan ruim duizend euro schelen als je een jaar eerder boekt. Een camper huren is niet goedkoop. Naast de huurprijs, moet je ook betalen (afhankelijk van het verhuurbedrijf) voor zogenaamde kilometerpakketten, beddengoed, keukeninventaris en stoeltjes voor buiten).
Schade aan de camper
Heel belangrijk is om bij het ophalen van de camper goed de buitenzijde EN binnenzijde van de camper te inspecteren en te zorgen dat alle schade vermeld staat op het inspectierapport. Wij dachten de camper goed geïnspecteerd te hebben bij het ophalen, maar tijdens de reis vonden we nog de nodige gebreken. Mocht dit voorkomen, geef het altijd direct telefonisch door aan je verhuurbedrijf. Het voorkomt problemen bij het inleveren van de camping.
Wel of niet reserveren van campings
Wij hebben een aantal campings al in Nederland gereserveerd. Dat is met name voor de full hooked plekken wel belangrijk omdat deze over het algemeen snel weg zijn, zeker in het hoogseizoen. In het hoogseizoen is het zo wie zo veel drukker op de campings. Een ander aandachtspunt zijn de feestdagen. 31/8 en 1/9 was het weekend dat iedereen 3 dagen vrij was, zodat reserveren belangrijk was. Bij het reserveren heb je bijna altijd een creditcard nodig. De campgrounds in de Nationale Parken kun je reserveren via twee websites (link1 en link2). Bij beide moet je je eenmalig registreren om te kunnen betalen met je creditcard. Erg handig. Je kunt via de sites ook zelf je plekje uitkiezen.
Full hooked up of niet
De term "full hooked up" wil zeggen of je aansluiting op elektriciteit, water en riolering wil hebben met je camper op je staplek. Dat is erg handig als je langere tijd ergens verblijft, maar is redelijk duur en niet altijd nodig. Veel campgrounds hebben een "sewer dump-plek" waar je vaak gratis je afvalwater kunt lozen. Wij maakten meestal gebruik van een plek met alleen elektriciteit en water of een plek zonder al deze voorzieningen.
Opladen van elektronische apparatuur zoals telefoon en Ipad kan ook tijdens het rijden door middel van een zogenaamde (micro)USB autolader.
Paklijst
Handig om vanuit Nederland mee te nemen of te kopen in Canada: wasknijpers en waslijn, thermoskan, camping koffiefilter, extra deken/fleece kleed (het kan 's nachts erg koud zijn in de Rockies), voldoende laagjes kleding, regenkleding en paraplu, antislibmatjes voor op de tafel in de camper. Een internationaal rijbewijs is verplicht en een creditcard nuttig (met de Nederlandse bankpas kun je wel pinnen, maar niet mee betalen). Een berenbel en bearspray kun je aanschaffen in Canada.
Boodschappen en benzine
Wij hadden gehoord dat het verstandig is om regelmatig te tanken omdat er in de Rockies weinig benzinepompen zouden zijn. Dat viel erg mee. Elke 50-70 kilometer was er wel een benzinestation. Kies voor "Petrol 87" (maar controleer wat voor jouw camper nodig is). Het advies om direct inkopen te doen in de buurt waar je de camper ophaalt, was achteraf niet nodig. Wij deden onze eerste boodschappen in een mega Superstore. Kost dan erg veel tijd om al je boodschappen die je nodig hebt te vinden. In de meeste dorpen is er wel een supermarkt, en veel duurder is het niet.
Wandelingen
Full hooked up of niet
De term "full hooked up" wil zeggen of je aansluiting op elektriciteit, water en riolering wil hebben met je camper op je staplek. Dat is erg handig als je langere tijd ergens verblijft, maar is redelijk duur en niet altijd nodig. Veel campgrounds hebben een "sewer dump-plek" waar je vaak gratis je afvalwater kunt lozen. Wij maakten meestal gebruik van een plek met alleen elektriciteit en water of een plek zonder al deze voorzieningen.
Opladen van elektronische apparatuur zoals telefoon en Ipad kan ook tijdens het rijden door middel van een zogenaamde (micro)USB autolader.
Paklijst
Handig om vanuit Nederland mee te nemen of te kopen in Canada: wasknijpers en waslijn, thermoskan, camping koffiefilter, extra deken/fleece kleed (het kan 's nachts erg koud zijn in de Rockies), voldoende laagjes kleding, regenkleding en paraplu, antislibmatjes voor op de tafel in de camper. Een internationaal rijbewijs is verplicht en een creditcard nuttig (met de Nederlandse bankpas kun je wel pinnen, maar niet mee betalen). Een berenbel en bearspray kun je aanschaffen in Canada.
Boodschappen en benzine
Wij hadden gehoord dat het verstandig is om regelmatig te tanken omdat er in de Rockies weinig benzinepompen zouden zijn. Dat viel erg mee. Elke 50-70 kilometer was er wel een benzinestation. Kies voor "Petrol 87" (maar controleer wat voor jouw camper nodig is). Het advies om direct inkopen te doen in de buurt waar je de camper ophaalt, was achteraf niet nodig. Wij deden onze eerste boodschappen in een mega Superstore. Kost dan erg veel tijd om al je boodschappen die je nodig hebt te vinden. In de meeste dorpen is er wel een supermarkt, en veel duurder is het niet.
Wandelingen
- Banff: link
- Lake Louise, Castle Junction en Icefields Parkway regio: link
- Jasper: link
9 opmerkingen:
mooi verslag Aldwin! Was aardig door mijn "landenlijstje" heen, maar denk dat er weer een land/reis aan toegevoegd is ;)
Geweldig mooi om dit allemaal te lezen en wat een prachtige foto's heb je gemaakt!
Dat zijn weer een flink aantal mooie ervaringen voor jou. Leuk om te lezen! Ramon
Hallo Aldwin,
Mooi verslag we gaan deze reis Mei 2014 maken dus we gaan zeker dingen doen die uit het verslag komen.
M.v.g. Tonny Rutenfrans
Mooi verslag, en behulpzaam! Wij gaan een soortgelijke reis maken mid juni dit jaar. We beginnen in Vancouver, dan 6 dagen Vancouver Island, summer day cruise door de inside passage naar Prince Rupert, Well's gray en zo naar de Rockies, eindigen in Calgary. Totaal 24 dagen waarvan 21 dagen een C19 camper. We zijn met z'n tweetjes.
Echt top dat je een paklijstje hebt gemaakt van spullen die je uit Nederland mee moet nemen! Dat had ik nou net nodig. Ook fijn om te weten dat je niet gelijk veel eten hoeft in te slaan en dat er overal wel supermarkten zijn. Bedankt voor alle andere handige tips en weetjes. Ik ben een heel eind opgeschoten met de voorbereidingen! :)
Ik heb nog een tip voor alle camper fans: de app MDH Roadie. Als je wifi hebt in het land van bestemming kun je het toch gebruiken.
Mvg,
Melinda
Hoi Aldwin,
Tijdens onze zoektocht naar informatie over camperreizen naar Canada, kwamen wij op jouw site. Leuk!
groeten,
Jan en Tineke (VCSA)
Beste Aldwin,
Mooi reisverslag met veel nuttige tips. Reizen juli/aug 2014 door de Rockies. Ik struin het web af naar reisverslagen op zoek naar tips, en to-do dingen etc. Kan niet wachten. groeten Henk
Hoi Aldwin,
Wij gaan juli 2015 in 30 dagan van Calgary naar Vancouver met de auto. Ik heb diverse tips uit jouw verslag over kunnen nemen. En, mooie foto's!
Groet, Hans.
Leuk reisverslag!
Mag ik vragen wat jullie voor de overtocht (retour) naar Vancouver Island hebben betaald? (inclusief camper)
Groetjes Joyce
Een reactie posten