dinsdag 9 maart 2010

Als scheepsarts naar Antarctica: 10 februari t/m 9 maart



Inleiding
Al lange tijd liep ik met het idee rond om aan te monsteren als scheepsdokter op een schip richting Antarctica. En na anderhalf jaar was het zo ver. Ik heb getekend voor een tweetal reizen van elk elf dagen naar het Antarctisch schiereiland. Niet alleen, want op beide trips zal ik worden vergezeld door vrienden: Gwen respectievelijk Sonja en Edwin.
Kaart reisgebied

Dag 1-2 (10-11/2): Vertrek en aankomst Ushuaia
Na een reis van 26 uur samen met Gwen aangekomen in Ushuaia, de op een na zuidelijkste plaats van Zuid-Amerika. Was een hele onderneming. Eerst 2,5 uur naar Madrid, vervolgens 13,5 uur naar Santiago de Chili, 3 uur naar Punta Arenas en daarna nog een vlucht naar Ushuaia van 1 uur. In totaal 4 vluchten, 20 uur effectieve vliegtijd (zonder eigen TV schermpje of Engelstalige films, dus dan is 20 uur wel héél lang) en 6 uur wachttijd (o.a. een kapot toestel moest worden vervangen). Bij laatste landing is mijn oor dicht gesprongen, hoor nu tijdelijk maar aan een kant. Kennisgemaakt met onze gastheer Alejandro en gastvrouw Frances van Galeazzi-Basily B&B (http://www.avesdelsur.com.ar/).We hebben de komende dagen onze eigen cabana in de tuin, met gasfornuis en koelkast, dus we zijn selfsupporting. Het is hier nu graadje of twaalf en bewolkt met een miezer. Straks uit eten en dan op tijd naar bed. Zijn allebei behoorlijk afgepeigerd, hoewel we weer over de ergste dip heen zijn. Zijn van plan morgen een wandeling te gaan maken in het nabijgelegen National Park Tierra del Fuego.


Dag 3 (12/2): Ushuaia/ Tierra del Fuego
Gisteravond gegeten bij een Ushuaiaans chinees restaurant: lopend buffet, vrij eten voor 55 pesos. Eetbaar, maar niet meer dan dat. Kan me van m´n bezoek aan Ushuaia in 2006 herinneren dat ik toen ook niet echt lekker heb gegeten. Wat ze wel hebben is heerlijke chocoladetaart en ijs.

Vannacht allebei heerlijk geslapen, dus geen jetlagverschijnselen. Wel vannacht wakker geworden van een heftig pijnlijk re oor. Hoor aan die kant nog steeds niets. Twee paracetamol en weer ingeslapen.

Na een stevig ontbijt en warm ingepakt (4 lagen, incl goretex jas en muts) op zoek gegaan naar transport om ons naar het N.P. Tierra del Fuego te brengen. Uurtje of 12.30 begonnen aan de wandeling. Bedacht om twee tracks te lopen: Pampa Alta Trail (medium, 1 uur, 4,9 km) en de Costera Trail (medium, 3 uur, 6,5 km)(deze laatste track loopt lang het Beagle Channel). Leek ons een mooie opwarmer.
N.P. Tierra del Fuego
In het begin wat regen, maar na kwartier kwam de zon en konden 1 voor 1 de lagen weer uit. Wat heet, heb zelfs perioden in m´n T-shirt gelopen. Kwam niet alleen door de zon, maar ook door het terrein: flink wat klimwerk bij tijd en wijle. Eerste track kostte meer tijd dan gepland, zeker 1,5 uur (o.a. omdat we even verdwaald waren). Track 2 was ook niet makkelijk: veel modder en natte boomwortels. Maar fantastische uitzichten op het Beagle Channel. Maar we waren toch wel blij toen we op het eind waren. Mooie timing: taxibusje kwam toevallig aangereden.
Fin del Mundo
Thuisgekomen (warm) gedoucht waarna de boiler het heeft begeven. Dus morgen met uit de fluitketel opgewarmd water ons wassen (water uit de kraan is ijskoud!!). Morgen komt er een monteur langs. Boodschappen gedaan, vanavond zelf (lees: Gwen) koken.


Dag 4 (13/2): Ushuaia/ Martial Glacier
Hier een mailtje uit het zonnige Ushuaia. Jullie lezen het goed: zonnig, warm (vgls. m´n horloge 19 graden) en na een dag in de buitenlucht zelfs verbrand!
Vandaag een hike gemaakt naar de Martial Glacier (jaren geleden was het vast nog wel een gletsjer, maar tegenwoordig is het niet meer dan een kleine ijsplaat. We hebben de kabelbaan overgeslagen en te voet omhoog (en omlaag) gewandeld. Wel mooi plaatje want de omliggende toppen waren bedekt met een verse laag sneeuw. Terug in Ushuaia tijd doorgebracht aan de haven met uitzicht oa een mega-cruise-schip gelijktijdig genietend van een enorme bak ijs. Een vriendin had me al ingeseind dat er een 1500-passagiers-bevattend-cruise-schip zou komen. Die informatie klopte. Vanavond laatste avond in de cabana, daarna verhuizen we voor één nacht naar de B&B zelf. En dan overmorgen aan boord van het schip. Morgen nog één fikse wandeling op het programma.
Cruise-schip

Dag 5 (14/2): Ushuaia/DVD
Misschien gisteren te vroeg gejuicht.....................vandaag wakker geworden met regen en op een paar droge momenten na heeft het verder alleen maar geregend. De geplande wandeling werd daardoor geannuleerd door ons. Als alternatief programma hebben we twee films gekeken en Museo Maritimo bezocht. Lopen gaat niet zo makkelijk want we hebben allebei enorm veel spierpijn in de benen. Verder ons nog vermaakt met het bekijken van een nieuwe lading cruise-schip-passagiers (je pikt ze namelijk er zo tussen uit). Straks op zoek naar een restaurantje en op tijd naar bed. Morgenochtend rond 9 uur melden we ons met bagage bij het schip. Kan ik alvast de infirmary en de medische voorraden inspecteren, en misschien een paar laarzen scoren. Daarna hopelijk nog tijd voor een wandeling in het N.P. voordat om 16 uur het avontuur echt begint.
Pier van Ushuaia

Dag 6-16 (14–24/2): Antarctisch Schiereiland (Trip 1)

Hieronder een samenvatting van trip number one:

Route-beschrijving
14th February - Ushuaia, Argentina
Position: 54°15'S / 068°19'W
15th February - Drake Passage
Noon position: 56°48.8'S / 065°13.7'W
Air Temp: +5oC
16th February - Drake Passage
Noon Position: 60°54.6'S / 064°07.6'W
Air Temp: +3°C
17th February 2010 – Danco Island, Neko Harbour and Paradise Harbour
Position at Danco Island: 64o44'S / 062°37'W
Position at Neko Harbour: 64°50'S / 062°33'W (CONTINENTAL LANDING)
Position at Paradise Harbour: 64°54'S / 63°32'W
Air Temperature: +3°C
18th February – Useful Island , Neumayer Channel, Damoy Point And Port Lockroy
Position at Useful Island: 64°43'S / 065°52'W
Position at Damoy Point/ Dorian Bay: 64°48'S / 63°30'W
Position at Port Lockroy, Goudier Island: 64°49’S/ 63°29’W
Air Temperature: +4°C
19th February – Pleneau Bay and Port CharcotPosition at Pleneau Bay: 65°06'S / 064°04'W
Position at Port Charcot: 65°04'S / 064°00'W
Air Temperature: +5°C
20th February – Vernadsky Station/ Argentine Islands and Petermann Island
Position at Vernadsky: 65°15'S / 064°15'W (SOUTHERN MOST POSITION OF OUR JOURNEY)
Position at Petermann Island: 65°10'S / 064°10'W
Air Temperature: +3°C
21st February – Whaler’s Bay, Deception Island and Aitcho IslandPosition at Whaler’s Bay: 62°59’S / 60°34’W
Position at Aitcho Island: 62°24’S / 59°47’W
Air Temperature: -2°C
22nd February – Drake Passage
Noon Position at: 59°39’S / 63°26’W
Air Temperature: +1°C
23rd February – Drake PassageNoon Position: 55°47’S / 063°26 W
Air Temperature: +6°C
24th February – Beagle Channel & Ushuaia

Totaal afgelegde afstand: 1633.8 Nautical Miles (3026 Km)
Route trip 1

Het schip
Een voormalig Russisch onderzoeksschip uit 1985 en omgebouwd voor vervoer van passagiers: de Professor Multanovskiy (lengte: 71,6 meter; breedte: 12,8 meter; diepgang: 4,5 meter) met 20 Russische bemanningsleden. Link: http://www.oceanwide-expeditions.com/vessel/show/m-v-Professor-Multanovskiy. Professor Boris Pompeevich Multanovskiy (1938-1976) was een beroemde Russische meteoroloog gespecialiseerd in weersverwachtingen voor de lange termijn.
Professor Multanovskiy
Kennismaking
Op de ochtend van 14/2 vroeg opgestaan om met bagage en al naar het schip te vertrekken. Op de koffie bij de kapitein (Alexander), een hele aardige vent. Bagage in de infirmary gedropt. Handen geschud met alle stafleden: Delphine (expeditieleider, Frankrijk), Anjali (bioloog, Nieuw-Zeeland), Louise (kayak-master, VS), Gemma (hotelmanager, Nieuw Zeeland) en de koks (Beverly en ADHD-Tracie).
Die middag nog snel bezoek gebracht aan het National Park Tierra del Fuego voor korte wandeling, uiteindelijk 45 min voor vertrek aan boord gegaan

Passagiers
Een grote groep Australiers en enkele Nieuw-Zeelanders (lid van een bepaald netwerk "21st Century Adventure" inclusief een soort goeroe Peter Bland)) van ongeveer 34 mensen en 11 individuele boekers (Polen, NL, Duitsland, UK, VS). De boot was niet volgeboekt. De jongste passagier was 18 jaar, de oudste 80 jaar).

Infirmary/ziekenboeg
Onze cabin bestond uit een tweetal aan elkaar grenzende vertrekken. Bij binnenkomst een kamer met bureau, 2 stoelen, een soort brancard voor een zieke, wastafel, een viertal kasten (gevuld met medicatie en verbandmiddelen) en paar tassen: oa spoedrugzak en een tas met O2-flessen.
Infirmary
De kamer ernaast een stapelbed, een klein bureautje en tweetal kasten. Verder nog een badkamer met het enige bad op het hele schip (mocht er iemand zwaar onderkoeld zijn, dan zouden we hem in het bad kunnen opwarmen).
Slaapkamer

De reis naar Antarctica/ Drake passage
We vertrokken om 18 uur ´s avonds. Eerste deel door het Beagle Channel, maar daarna over open zee (Drake Passage). De volgende dag waren van alle passagiers er maar 14 mensen bij het ontbijt. De rest lag ziek op bed. De Australische groep had van hun goeroe te horen gekregen dat pillen niet nodig waren, en dat zijn hypnose-meditatie sessie effectief zou zijn. Helaas bleek dit niet te werken, de grote leider himself was ook behoorlijk ziek. De overtocht duurt 48 uur. Gedurende de overtocht druk bezig geweest te redden wat er te redden viel. Zowel Gwen als ik voelden ons beroerd, maar zolang we lagen en soms korte tijd uit bed, was het te handlen. Tijdens de overtocht was het een hele toer om ongeschonden de WC te bereiken of je te douchen (wij gingen gewoon op onze billen zitten in de badkuip en probeerden ons zo goed als het ging te wassen). Ook viel er van alles naar beneden en schoven de stoelen en spoedkoffer van de ene zijde naar de andere zijde van de infirmary. Nadat we de Drake passage gepasseerd waren, verschenen er steeds meer (nieuwe) gezichten in de eetzaal.

Antarctica 
We hebben in totaal 5 dagen doorgebracht op Antartica. Normaal gesproken hadden we per dag twee activiteiten: landingen of zodiac cruise. Omdat de Australische groep twee extra activiteiten had (kayakken en ijsklimmen), was de groep die de eerste twee activiteiten deed relatief klein.
IJsklimmen

Dus i.p.v. met 45 man aan de kust te worden afgezet, was het vaak maar 15. Je hebt daardoor niet de massaliteit die je zou hebben met een groepslanding. Zodiacs zijn overigens rubbere bootjes met een sterke buitenboordmotor, waar elf man in kunnen.
Zodiac-cruise
Van de vijf dagen hebben we er twee heel mooi weer gehad, een dag een beetje ijsregen en twee bewolkte dagen. Alle landingen/cruises konden doorgaan, dus we hebben niets gemist. Cruises duurden max twee en een half uur, landingen max drie uur. Bij de landingen vaak een wandeling gemaakt of een top beklommen met fantastische uitzichten op de omgeving.
 Zonsondergang
We hebben heel veel ijs en sneeuw gezien, met bergen van drieduizend meter hoogte en enorme ijsschotsen/muren. Maar ook rotsen en steen. Antarctica is dus niet alleen maar ijs (zoals de Noordpool).
Heel veel dieren gezien: pinguins (dacht 3 soorten), walvissen (helaas niet heel dichtbij, en die keer dat ze wel dichtbij waren geen fototoestel in de buurt), zeeolifant (een enorm groot uitgevallen walrus zonder diens slagtanden), zeehonden en vogels.
Elephant Seal
Vooral pinguins zijn erg leuk. Heb paar filmpjes gemaakt van glijdende, lopende en springende pinguins.
Veel foto´s gemaakt: een slordige 1600 en nog eens 400 geleend (op de eerste zodiac cruise m's spiegelreflex niet meegenomen, terwijl de batterij van m´n compactcamera al na 10 min op was: HELP!!! Gelukkig kon ik de foto´s van Tracie lenen). Dan heb ik Gwen's foto's nog niet meegeteld.
Weddell Seal

Gwen's verjaardag
Op de 16e was Gwen jarig. Ze had zich er erg op verheugd om haar verjaardag in Antarctica te vieren. Had de staf ingeseind dat ze jarig was, maar gedurende de gehele dag gebeurde er niets. En op het moment dat ik (en Gwen) niets meer verwachtten, werd bij het avondeten plotseling de lichten uitgedaan en werd er een taart met sterretjes binnen gebracht. Happy birthday!!
Gwen
Groot alarm
Eveneens op de 16e kwam er een melding dat bij een van de passagiers allemaal beestjes in zijn haar en matras zaten. Bij inspectie kon ik niets vinden, maar verhaal was verdacht voor hoofdluis. Je zou ook nog aan scabies kunnen denken, maar daar paste de symptomen en bevindingen bij lichamelijk onderzoek niet bij. Gelijk crisisoverleg met kapitein en hotelmanager. Je wil namelijk geen hoofdluisuitbraak op het schip krijgen. Besloten alles schoon te maken, matras en lakens te vernietigen, kleren van deze jongeman en zijn medereiziger in plastic zak te doen en 24 uur in de vriezer te laten. Verder beiden behandeld met permetrine-shampoo. Later kreeg ik twijfels over de diagnose, omdat hij nog steeds allerlei beestjes zag (ook elders in het schip), terwijl niemand zag wat hij zag. Eindconclusie: wsch. waanvoorstellingen bij cyclizine-gebruik.

Werkdruk
In de eerste twee en de laatste twee dagen veel passagiers gezien met vragen over zeeziekte (medicatiekeuze, werking, bijwerkingen, algemene adviezen). Daarnaast nog ongeveer acht mensen gezien voor andere minor problems. Kortom: werkdruk viel mee, heb echt kunnen genieten. Bij de allereerste landing moest ik binnen 20 minuten weer terug naar de zodiac i.v.m. valpartij. Dit was de enige activiteit die ik vroegtijdig heb moeten afbreken. Bij mijn rol hoorde ook het werk als gangway-master. Ik controleerde dan alle passagiers voordat ze in de zodiac stappen op: zwemvest, gedecontamineerde laarzen en omdraaien van hun tag.
Pleneau Bay

TV 
De Australische groep werd vergezeld door een Australische cameraman Dominique en interviewer Caroline van een commercieel TV-station. Gedurende hele trip hebben zij allerlei opnamen gemaakt van het leven aan boord en activiteiten buiten. Een keer werd ik geinterviewd, maar sloeg dicht. Een carrière als TV-ster zit er dus niet in. Wel Dominique aantal goede shot- ideeën gegeven zoals: heen en weer klotsen van vruchtensap in een glad, lades die uit ons bureau werden gelanceerd tijdens passage, rollende passagiers die enorm hun best doen overeind te blijven bij het lopende ontbijtbuffet etc.

Drake Passage (film)

Drugstore
Ilonka, een hele goede vriendin van me, die 2 trips voor mij dokter aan boord was had de hele medicijnvoorraad al eens uitgeplozen op aanwezige hoeveelheden en houdbaarheidsdatum. Dat leverde een plastic zak vol met medicijnen op. Gisteren met Gwen de inventarisatie kunnen afronden en wat bleek: nog 4 zakken vol (oa 70 stuks scopoderm-pleisters en zo’n 30 infuuszakken!!!). Nieuwe medicatie besteld (oa morfine, stesolid, acenocoumarol, doxy, etc).

BBQ 
Op 18/2 na alle buiten-activiteiten werd er een BBQ georganiseerd buiten op het scheepsdek. Hele aparte gewaarwording: iedereen dik aangekleed met op de achtergrond allemaal bergen met ijs/sneeuw en dan eet je daar je braadworstje op en drink je glühwein.

Sauna 
Er was een sauna aan boord. Sinds dat Gwen gelukt is mij over de sauna-drempel te duwen, ben ik van "flauwekul" naar "erg relaxed" geturnd. Gwen heeft er zeker 6x gebruik van gemaakt, ik 3x. Kunnen in theorie 12 man (en vrouw) in, maar met een beetje timing hadden we de sauna altijd voor ons twee.

Paspoortstempels 
We zijn 2 nieuwe paspoortstempels rijker. We hebben namelijk 2x een bezoek gebracht aan een bemande wetenschappelijk post op Antarctica, waarje werd beloond met een stempel in je paspoort. Staat wel mooi! Gwen heeft overigens met haar bezoek aan Antarctica alle zeven continenten bezocht! Nu wil ze graag naar de Noordpool.

Zwemmen op Antarctica
Ja dat kan! Een keer heeft een groep van de passagiers een snelle duik gemaakt het water in, snel afdrogen en bij terugkomst schip snel de sauna in. Leek mij verstandig dit niet te doen, Gwen natuurlijk wel.
Op Deception Island (vulkanisch) werd er een kuil gegraven op het strand, en waar dan warm water uit de bodem van de kuil welde. Eerst snel een duik in de zee, dan snel de kuil met water in.
Deception Island

Overtocht via Drake passage naar Ushuaia
Dit keer waren de passagiers beter op voorbereid. Geen meditatie/hypnose sessies, maar direct aan de pillen. Aantal zieken was ook stuk minder dan heenreis. Zelf hebben Gwen en ik de Scopoderm pleister gebruikt. Ben helemaal niet ziek geweest. Wel slaperig, en wat last van bijwerkingen: droge mond en wijde licht stijve pupillen (waardoor moeite met accomoderen: bijvoorbeeld bij lezen)

Aankomst Ushuaia
Zonnetje schijnt hier, een mooi welkom terug. Net afscheid genomen van de passagiers en natuurlijk Gwen, mijn reismaatje. Toch gek, we zijn samen op reis gegaan vanaf Amsterdam, en nu gaat ze alleen terug. Was eigenlijk mooier geweest om deze reis samen af te maken. Maar aan de andere kant..................ik heb nog een 2e trip tegoed naar Antarctica met een nieuwe groep passagiers, dezelfde stafleden en crew en 2 vrienden (Sonja & Edwin) die meegaan. Heb er zin in!
Pinguin ontmoet Gwen

Dag 16-26 (24/2–6/3): Antarctisch Schiereiland (Trip 2)
Na de eerste trip moest ik me wel even opladen voor de tweede trip. Toch een hele onderneming. Je moet twee keer door de Drake Passage en van de elf dagen ben je effectief maar vijf dagen op Antarctisch gebied. En als je eenmaal weet wat zeeziekte is, kijk je wel met andere ogen naar de Drake Passage. En dit keer geen roommate. Nu na de tweede trip kan ik volmondig zeggen dat ik erg blij ben dat ik voor twee trips heb getekend.

Trip twee in vogelvlucht:

Route-beschrijving
24th February - Ushuaia, Argentina
Position: 54°15'S / 068°19'W
Air Temp: +13oC
25th February – Drake Passage
Noon position: 57°02'S / 064°55'W
Air Temp: +8oC
26th February – Drake Passage and Aitcho Island
Noon Position: 62°14'S / 059°56'W
Position at Aitcho Island: 62°24’S / 59°47’W
Air Temperature: +5°C
27th February – Foyn Harbour, Useful Island and Paradise Harbour
Position at Foyn Harbour/ Wilhelmina Bay: 64°31’S / 061°58’ W
Position at Useful Island: 64°43'S / 065°52'W
Position at Paradise Harbour: 64°54'S / 62°55'W
Air Temperature: +4°C
28th February – Danco Island , Neumayer Channel and Port Lockroy (Goudier Island and Jougla Point)
Position at Danco Island: 64o44'S / 062°37'W
Position at Port Lockroy: 64°49’S/ 63°29’W
Air Temperature: +5°C
1st March – Port Charcot , Pleneau Bay and Petermann IslandPosition at Port Charcot: 65°04'S / 064°00'W
Position at Pleneau Bay: 65°06'S / 064°04'W
Position at Petermann Island: 65°10'S / 064°10'W (SOUTHERNMOST POINT)
Air Temperature: +4°C
2nd March – Paradise Bay (Almirante Brown, Skontorp Cove) and Neko Harbour
Position at Almirante Brown: 64°54'S / 062°52'W (CONTINENTAL LANDING)
Position at Neko Harbour: 64°50'S / 062°33'W (CONTINENTAL LANDING)
Air Temperature: +2°C
3rd March – Drake Passage
Noon Position at: 62°18.9’S / 63°52.5’W
Air Temperature: +4°C
4th March – Drake Passage
Noon Position: 59°20.3’S / 065°28’W
Air Temperature: +5°C
5th March – Drake Passage and Cape HornNoon Position: 55° 58’S / 066°52.26’W
Air Temperature: +10°C
6th March – Beagle Channel & Ushuaia
Totaal afgelegde afstand: 1622.4 Nautical miles (3004.7 km)
Route trip 2

Het schip/crew/staf
Hetzelfde schip en Russische bemanning (en kapitein Alexander). Wat ben ik blij dat ik voor dit schip heb gekozen. Max. 56 passagiers, dus minder kans op zieke passagiers dan grotere schepen. Wat gedateerd allemaal, maar alles werkt (op een enkele keer na dat de wc-afvoer op het gehele schip een half uur tot vier uur eruit lag; dan nog twee nood-WC´s beschikbaar) en cozy. Staf was uitgebreid deze keer; naast Delphine (expeditieleider), Anjali (bioloog), Gemma (hotel manager, zeg hoofd keuken/housekeeping), Beverly (sous-chef) was nieuw Marcelo (chef-kok, een sympathieke Argentijn van ruim twee meter), Tari (gids uit Finland), Andrew ( geeft lezingen, Australie) en Leslie (walvisdeskundige, Australie).
Staff

Delphine, Tari, ik, Anjali en Gemma

Passagiers
Negenenveertig stuks. Jongste zevenentwintig (maar volgens mij was er nog een Nederlandse jongen van begin twintig) en de oudste zeventig jaar. Nationaliteiten: Nederland, USA, Australië (veel), UK, Nieuw-Zeeland en Israël. Op de twee Australische groepen na (veertien en tien mensen groot) allemaal alleen of als stel geboekt. Onder de passagiers waren vrienden van mij: Sonja en Edwin.
Sonja en Edwin

Drake Passage en zeeziekte
Geleerd van vorige reis. Vanaf eerste kennismaking met de passagiers iedereen op het hart gedrukt om medicatie tegen zeeziekte te gebruiken. Met name terugreis stonden de passagiers in de rij om hun ¨patch¨ (scopoderm, pleister tegen zeeziekte) in ontvangst te nemen. Totaal drieëntwintig patches geplakt tijdens speciaal ¨patch-hour¨. Edwin deed de administratie, Sonja maakte de huid schoon en droog, Arthur (een passagier) maakte de verpakking van de pleister open en ik plakken. Teamwork!!!
Zowel heen- als terugreis bijna niemand zeeziek. Mooi resultaat!
 Onderweg

Dokter, je moet snel komen! (1)
Op de heenweg in de Drake Passage tijdens lecture met spoed weggeroepen. Marcelo had Beverly met zijn mes in haar hand gesneden. Bleek minder erg dan het was. Snijwond van twee cm. Hechten was geen sinecure: op een deinend schip met focusproblemen ten gevolgen van de Scopoderm. Twee hechtingen. Resultaat aanschouwt zeven dagen later bij hechtingen verwijderen: uitstekend!

Dokter, je moet snel komen! (2)
Eerste avond in de Drake Passage uurtje of 22.30 trachtend in bed een boek te lezen: plotseling een enorme zwenking van het schip (gevoel dat we op één kant lagen) en een enorm lawaai. Iedereen die stond of zat werd gelanceerd, brekende glazen, kortom: chaos (later bleek dat we die avond kortdurend windkracht negen hadden gehad). Even later werd aan deur geklopt; of ik met spoed naar dek drie kon komen. Daar bleek één van de "Golden Girls" (drie Amerikaanse vrouwen op leeftijd) een enorme schuiver had gemaakt en tegen de rand van het bed was gekomen. Diagnose: ribcontusie. DD één of twee gebroken ribben. Met adequate pijnstilling en brief voor eigen dokter het schip in Ushuaia verlaten.

MotorpechOp dag drie in Antarctica kregen we te horen dat door technische problemen van de twee motoren er maar één kon worden gebruikt. Met als resultaat: dag eerder de terugreis aanvaarden. Dus dag minder op Antarctica. Meeste passagiers waren wel even teleurgesteld, maar ja.........dat hoort bij een avontuurlijke reis.

Vermaak
Wat doe je als je twee keer twee/drie dagen op zee zit? Behalve ontbijten, lunchen, diner, verschillende schoonheidsslaapjes, lezen en de sauna; bijvoorbeeld foto´s maken buiten (bijv. dolfijnen, walvissen, Kaap Hoorn), volgen van lectures (onderwerpen: pinguins, zeehonden, walvissen, verschil tussen ijs en sneeuw, geschiedenis van exploratie Antarctica, beklimming van de Mount Everest (Andrew had al twee keer deze berg beklommen en ook alle achtduizend toppen van de wereld, geweldige foto´s en dito verhaal), foto-competitie (heb me zelf als jurylid benoemd), the Quiz en een plons in het ijskoude water vanaf het schip.
Jump!

En niet te vergeten......................UNO. Uno is een kaartspel, een soort pesten. Hebben we uren achtereen gespeeld in verschillende samenstellingen en met mannetje of zeven.
Op terugreis ben ik enige tijd kwijt geweest met administratieve handelingen zoals medical log, inventarisatie etc.
Jumpende Gentoo Pinguins

Antarctica II
Natuurlijk het belangrijkst!!!! Heb enorm genoten van tweede kennismaking met Antarctica. Eerste landing al op de avond van dag drie. Vier dagen op Antarctica achtereen stralend weer, weinig wind, vlakke zee en prachtige zonsondergangen. Paar van de vele hoogtepunten: walvissen vlak naast het schip, pinguins met kleintjes gezien en een zeehond die een pinguin pakte.
Walvis

....met staart

Heel veel foto´s gemaakt. Bijna twee keer zoveel als de eerste reis met prachtig licht en heel heel veel blauwe luchten. En omdat de zee een dag volledig spiegelglad was, prachtige weerspiegelingen van het landschap/ijsbergen in het water. Erg surrealistisch. Soort Rorschach-plaatjes. Een waar fotoparadijs. Omdat ik op veel plaatsen eerder was geweest, ook meer tijd gehad om gewoon van "het er zijn" te kunnen genieten.
Rorschach-plaatje

Kleding
Vooraf een belangrijk item: wat neem ik mee/ doe ik aan? Aan boord was een lange broek en T-shirt vaak voldoende. Tijdens zodiac-cruises en op de top van een heuvel had ik het meest aan: ski-broek, muts, zonnebril, T-shirt, Ice-breaker 200, Haglöfs-onderjas met capuchon, North Face gore-tex jas met capuchon en dunne of dikke handschoenen. En niet te vergeten m´n laarzen. Speciaal gehuurd in Ushuaia. Dacht van te voren, dat zullen wel hele bijzondere laarzen zijn: goed profiel en gevoerd. Mooi niet! Het best te vergelijken met de meest simpele HEMA-laarzen met een minimaal profiel. Dus alle wandelingen en beklimmingen op deze laarzen gedaan. En nauwelijks last van koude voeten gehad.
Dokter bij Pleneau Bay

Dag 26-27 (6/3-7/3): Terug in Ushuaia
Gisteren afscheid genomen van de passagiers en met Sonja & Edwin per taxi naar mijn bekende B&B gegaan. 's Morgens wat rondgeslenterd in Ushuaia. In begin van de middag geluncht in de tuin van de B&B met spelletje UNO. Resultaat: Sonja en ik waren verbrand. Heb de afgelopen dagen last van gastroenteritis. Daarom niet meegegaan met Sonja en Edwin die de rest van de middag een trail wilden gaan lopen. In plaats daarvan teruggegaan naar de Professor Multanovskiy. Vanwege de engine-problemen werd er van hogerhand besloten dat de afgelopen trip de laatste zou zijn. Misschien gaat hij uit de vaart, dus misschien was ik wel de laatste scheepsdokter. Staff was bezig om alles in te pakken. Geholpen en daarna in de zon met hele hele team op het dak van de Bridge gezeten met een rumcola (cola schijnt goed te zijn voor darmproblems). Op tijd de boot af, want de boot ligt max. een halve dag aan de pier (i.v.m. hoge havengelden). Gaat dan voor anker liggen vlak voor de pier. Uitnodiging ontvangen om vanmiddag op de BBQ te komen van staff en crew. Lijkt me een prima plan.

Sonja en Edwin op 7 maart uitgezwaaid (vertrekken een dag eerder). Nu eerst dit reisverslag afronden, verder m´n boek uitlezen en wat internetten.
Morgen vertrek naar NL. Vind ik prima. Mooie tijd hier gehad, maar weer zin om naar NL te gaan. Ben dan 1 weekje nog vrij en dan weer aan de slag!

Dag 28-29 (8-9/3): Terugreis naar Nederland
Na een lange reis (29 uur) terug in NL met ruim 7700 foto’s en mooie herinneringen. Was een fantastische ervaring!!!!


EXTRA: foto's, filmpjes en deckplan schip

Foto's Wildlife

Antarctic Fur Seals

Antarctic Fur Seals

Weddell Seal

Leopard Seal

Gentoo Penguins

Gentoo Penguins

Gentoo jong

Chinstrap Penguin

Chinstrap Penguin

Adelie Penguin

Blue-eyed Shag

Antarctische Skua

Foto's Landschap

Zonsondergang

IJsberg

Filmpjes

Neko Harbour


Zodiac en Professor Multanovskiy


Rennende pinguins


Deckplan Professor Multanovskiy


4 opmerkingen:

Marc Roos zei

Hey Aldwin,

Mooie verslagen en foto´s. Je hebt weer een hoop meegemaakt.

Groet,
Marc

Anoniem zei

hoi aldwin,
ik ben ook arts en ben me aan het orienteren op een baan als scheepsarts. Vraagje: voor welkeorganisatie/ bedrijf heb je gewerkt tijdens je reis naar Antartica?
Ik hoor het graag, Gr Marielle, Utrecht

Anoniem zei

Hey Aldwin,

Had je verhaal en foto's nog niet gezien. Je hebt het prachtig verteld en de foto's zijn ook heel er mooi!

Volgens mij herken ik zelfs een ijsberg. Geloof het of niet. Ik ga je die foto nog emailen en dan kun jij zeggen of het dezelfde is ;-)

Groetjes,
Marlies

Christa zei

Hoi Aldwin, volgend jaar september zwaai ik af als huisarts en zou dan graag als scheepsarts (liefst op een zeilboot) meegaan naar Antartica. Heb jij nog tips? Bedankt alvast! Vaargroeten uit Friesland, Christa Aardenburg