maandag 12 augustus 2002

Vakantie Sri Lanka: (Djoser) groepsreis 18 dagen

Route in zwart

De route van de reis

Dag 1: Vlucht van Amsterdam naar Colombo

Dag 2: Aankomst in Colombo, ontbijt in Negombo, daarna door naar Anuradhapura

Dag 3: Verkenning omgeving Anuradhapura per fiets, bezoek aan het heiligdom Mihintale
Boeddha van Mihintale

Dag 4: Via Sigiriya naar Polonnaruwa

Dag 5: Verkenning omgeving van Polonnaruwa, bezoek aan Gal Vihara: de liggende en de 2 zittende boeddhabeelden.
De liggende Boeddha van Gal Vihara

Dag 6: Via Sigiriya (het verborgen koninkrijk van koning Kassapa) en de rotstempels van Dambulla naar Kandy.
Sigiruya

Dag 7: Verkenning van de tweede stad van Sri Lanka, Kandy. Bezoek aan de "Temple of the Tooth"

Dag 8: Excursie naar het olifantenweeshuis Pinnawela.
Pinnawela

Dag 9: Met de trein en bus naar Nuwara Eliya, ook wel "Little England" genoemd op 2000 meter hoogte.
Vanuit de trein

Dag 10: Bezoek aan een theeplantage en wandeling over Horton Plains.
Theeplantage

Dag 11: Naar Thanamalwille Jungle Camp, onderweg stop bij de Rawana Ella waterval.
Rawana Ella

Dag 12: Excursie naar Bundala National Park

Dag 13: Van het Jungle Camp naar Kogalla

Dag 14: Excursie Galle, een havenplaats waar oa nog een Hollands fort uit 1663 staat gebouwd door de VOC.
Galle

Dag 15: Dagje strand Unawatuna

Dag 16: Busreis langs de kust naar Colombo. Bezoek aan een schildpaddenfarm.
Schildpad

Dag 17: Verkenning van de hoofdstad van Sri Lanka, Colombo.

Dag 18: Vlucht naar Amsterdam

Reisverslag

Deel I: dinsdag 30 juli 2002
Hallo allemaal,
Hier een kort verslag van mijn reis tot heden.
Woensdag met het vliegtuig vertrokken. Ik was de enige op het vliegveld te zijn. Wat bleek........de vertrektijd was een paar uur later dan de planning was. Dit bericht had mij nooit bereikt!!
na een 10 uur durende vlucht met een tussenstop in Amman/Jordanië, aangekomen in Colombo. Daar kennisgemaakt met de groep van 13 vrouwen en 7 mannen. We zijn met de bus naar Negombo gereden om daar te ontbijten. Verder was er één douche geregeld waarin we één voor één konden douchen. Wel een mooi uitzicht op de zee met karakteristieke vissersbootjes.
Daarna in 6 uur tijd naar Anuradhapura gereden. Van deze reis is me weinig bijgebleven. Dat gold hetzelfde voor mijn groepsgenoten.......we waren aardig dood.
We verbleven in een (aftands of in de woorden van een groepsgenoot "afgeragd") koloniaal hotel. Apen waren er in overvloed. Nog een bezoek gebracht aan plaatselijke hutjesbewoners waar ik hun slaapkamer mocht bewonderen (incl vlooien).

De volgende dag moesten we weer direct aan de bak en wel op de fiets. We hebben een aantal aftandse cq authentieke dagoda´s/stupa´s gezien. De rest van die dag is een zwart gat tot op heden. Volgens mij was het wel leuk.
PS Nora herinnnert zich opeens dat wij die dag hadden gezwommen in een dochter-hotel. Daarna Mintale bezocht.
Stupa

Dag 3: richting Polannaruwa

Dag 4: Fietstocht naar een tiental heilige plaatsen in de volle zon en 30++++ graden Celcius. ´s Avonds met een vissersboot naar een olifantendrink/wasplaats gevaren, en jawel.......1 olifant op 300 meter afstand gezien. Droog hebben we het niet gehouden. Dat lag niet aan mij, maar aan de dames in m´n boot. Dit hebben zij geweten.......een watergevecht was het gevolg.
Omgeving Pollanaruwa

Dag 5

Dag 6: Richting Kandy. ´s morgens een groot rotsblok (Sigiriya) beklommen (met 1861 treden), maar als beloning een mooi uitzicht en een heerlijk windje (da´s wel aangenaam met deze temperatuur). Aan de noordzijde van de rots bereik je halverwege de steile beklimming via trappen de Spiegelwand. Hierop zijn fresco´s afgebeeld van 'wolkenmaagden'.
De wolkenmaagden

Na de klim en het uitzicht van Sigiriya een kruidentuin bezocht en daar een srilankaanse groepsmassage gehad. Deze foto´s kunnen heel wat carrières breken in de toekomst. Onderweg vijf olifanten tegen gekomen en de nodige boeddha -beelden. Tot slot de Gouden Tempel van Dambulla bezocht met het grottencomplex.
Dambulla

Dag 7: Kandy
´s Morgens de belangrijkste boedistische tempel van het land, the Temple of the Tooth, bewondert. Hier wordt de relekwie, de linker hoektand van Boedda bewaard. In 1998 heeft hier een Tamiltijger zich zelf opgeblazen met een bom met veel doden en gewonden en grote schade aan de tempel zelf. Stad bekeken en nu zit ik hier dan in het eerste beste internetcafé.
Temple of the tooth, Kandy

De rest volgt later. Tot mails.

Deel II: dinsdag 6 augustus 2002
Hé luitjes,
Hier deel II. In vergelijking met Mexico zijn de internetcafé's dun bezaaid. Dus mailen is vaak niet mogelijk. Vandaag dus wel!

De chronologie van het komend verhaal is niet geweldig gezien het feit dat ik geen aantekeningen maak tijdens de reis en dus alles uit mijn grijze cellen moet peuren.

Dag 8: 2e dag Kandy.
Met de bus naar een olifantenweeshuis waar zo´n 55 olifanten loslopen. Met verschillende olifanten op de foto geweest. Is wel wat anders dan een olifant in de dierentuin. Vervolgens van een bescheiden afstand op een terras aan de rivier met een glas onvermijdelijke cola de olifanten zien badderen.

Daar knappen ze mn uiterlijk erg van op.

Daarna een botanische tuin bezocht waar we werden verrast op een srilankaanse massage (details volgen later...............). Was erg regenachtig in Kandy.

Dag 9: de grote reis.
Met de trein naar Nuwara Eliya. Deze treinreis duurde ruim 4 uur met ruim 1 uur vertraging (De NS valt dus wel mee). We reden 2e klas, dus midden de lokale bevolking. Eerst ruim 1 uur gestaan en daarna volgens een strak schema om de beurt even zitten. Leuke gesprekken gevoerd en het eten werd verdeeld onder elkaar in de wagon. De deuren van de wagons staan open en iedereen hangt eruit. Niemand durfde te drinken, bang om te moeten plassen. Het sanitair aan boord was nou niet de plek waar je graag wilde plassen. Het hotel was geweldig: een oud koloniaal landhuis. Met ´s avonds warme kruiken in bed!!!! Was namelijk slechts 13-17 graden, mist en veel regen. Er was een snookertafel, dus ik vermaakte me wel.

Dag 10: Wandeling Horton Plains.
Een 2,5 uur durende wandeling gemaakt met de nodige glibberpartijen. De tocht zelf was een makkie, maar als je aan de dunne bent (zoals ik).....een lijdensweg. Verder erg mooi.

Dag 11: naar het jungle camp.
Lange bustocht met fotostops oa bij een aardige waterval. Het jungle camp bestond uit tenten met een houten overkamping per tent en een douchehok van blik zonder dak met een tak als douchekop. Ik sloopte gelijk de deur (de wand lag er al uit). Daar mijn tentgenoot en ik toch enigszins preuts zijn, hebben we met behulp van primitieve middelen met vereenderkracht de zaak weer gerepareerd. gelukkig geen muggen (alles is gortdroog).´s Middags nog een wandeling op de steppe cq savanne gemaakt.

Dag 12
´s Morgens gerelaxed. Dat is niet moeilijk, want je moet hier bijna 1 uur wachten op het ontbijt of lunch. Als ik hier een catering ga opzetten, word ik rijk. ´s Middags een safaritocht gemaakt van 6 uur in het Bundala National Park. Grote verwachtingen vooraf, maar helaas slechts waterbuffels, mongooses, vogels, een olifant en in de verte een paar krokodillen. De weg terug was veel spectaculairder. Geen enkele attractie van een pretpark haalt het hierbij. Met een snelheid van circa 80 km/uur op smalle weggetjes tussen tuctuc´s, fietsers en wandelaars rijdend en ontwijkend in het donker (!).
Bundala National Park

Dag 13: Naar Koggala.
Hotel aan het strand. Overal rode vlaggen, dus zwemmen ho maar. Weinig gedaan. Gerelaxed.

Dag 14
´s Morgens eerst veel tijd op de WC doorgebracht.Was een beetje geobstipeerd en van iemand wat laxerend geleend. Dat heb ik geweten. Nu met een groepje naar Unawatuna Beach gegaan om te internetten, te snorkelen, te winkelen etc. Of wel..........vakantie houden.

Het laatste deel van het verslag volgt over enkele dagen vanuit Colombo, anders horen jullie het wel als ik thuis ben. Overigens is het vanaf het jungle camp weer bloody heet. Van zonnen komt weinig, want het is vaak te warm om in de volle zon te gaan zitten. Met factor 30 duurt het erg lang om bruin te worden. ik ben bang dat jullie meer gekleurd zijn.

PS De groep is erg leuk. Zeven stellen en zes mensen die alleen zijn. Omdat alle hotels buiten de stad lagen, doen we bijna alles samen. We hebben veel lol. De reisleider is zeer ervaren en enthousiast. De wegen zijn beroerd, snelwegen kennen ze niet. Wel zijn de mensen allervriendelijkst. Ze willen allemaal wel een praatje maken, maar vaak wel met bijbedoeling (verkopen van spullen/excursies etc). Daarom zijn we nogal afwerend.