zondag 1 mei 2005

Vakantie China: (Djoser) groepsreis 24 dagen

In rood de route

Dag 1-2: Beijing

Ni Hao allemaal,

Vandaag 1 mei, onze tweede dag in China. Jeee, wat een ervaring, andere kant van de wereld maar dan ook echt. Gisteren aangekomen, goede vlucht, prima hotel, graadje of 30.... enz enz. We hebben de Lama tempel en de Confucius tempel bezocht en toen nog snel even met de metro naar het Tiananmen plein gesneld. Groot, erg groot. Zonder groep (die naar de opera ging) en met z´n tweeën met honderden Chinezen om ons heen op dat enorme plein wat we kennen van TV gaf ons een geweldig gevoel. Het mausoleum was helaas al dicht maar dat proberen we op een ander moment nog te bezoeken. Aldwin heeft die avond kennis gemaakt met de Peking eend en `m vervolgens in z'n holle kies gestopt. Het eten met stokjes viel nog niet echt mee maar zoals velen weten zijn we ruim voorzien in de theezakjes en elastiekjes die ons goed helpen.

Vandaag hebben we een wandeling gemaakt op de grote muur. Het is de eerste mei en dat betekent een feestdag voor chinezen, nou zijn het sowieso erg veel maar als ze dan vrij hebben en allemaal besluiten toeristische atracties te bezoeken kun je je voorstellen hoe het er op de muur uitzag. Zoals het met veel van die lokaties gaat, zijn de eerste meters het drukst en verderop wordt het rustiger. Fantastisch om daar te lopen, heel apart om dat te zien wat je uit de boekjes en van foto´s kent. Grappig detail was dat veel Chinezen ons als attractie zagen en met ons op de foto wilden, toch raar op de Great Wall. We worden veel aangestaard, er zijn wel veel toeristen maar dat zijn dan ook Chinezen. Na de grote muur het zomerpaleis bezocht, helaas waren ze een groot deel aan het restaureren en konden we sommige delen niet in. Wel mooi om rond te lopen en als alles open is zeker een dag waard. Gezien het feit dat wij geen zin hadden in opera werden we bij een metrostation gedropt, de rest van de groep ging wel mee.
de grote muur
Vandaag het Tiananmen plein weer opgezocht, veel drukker dan gisteren. Bij de zuidelijke ingang van de verboden stad bleek het extreem druk, dikke rijen mensen, allemaal nog steeds chinees stonden te kijken. Geen idee waarnaar. Over de mensen heen kijkend zagen we een aantal rijen mensen zitten en vervolgens veel militairen. Het lastige is dat je niemand kunt vragen wat er aan de hand is want ze spreken geen engels. Gelukkig bleek er een man te staan die een paar woorden sprak en vertelde dt het bijzonder was omdat ze de vlag gingen strijken! Dat werd gedaan door militairen die vanuit de verboden stad kwamen, alle verkeer stilgelegd en toen de vlag ophalen en mee terug nemen. De mensen die daar zaten dat was zodat anderen ook wat konden zien, heel logisch natuurlijk maar dat hadden we zelf niet bedacht. Op het plein stonden echt tienduizenden mensen, je voelt je wel een beetje anders hier. Zo gaan we ergens wat eten zoeken, met stokjes natuurlijk en waarschijnlijk iets met rijst. Morgen gaan we door de Hutongs, oude steegjes en de Verboden stad.

De groeten aan iedereen en tot de volgende mail.
Tiananmen plein, Beijing

Dag 3-7 : Beijing/ Xian/ Chengdu

Er waren eens 2 chinezen.............

.............en nu zijn het er 1, 3 miljard en dat is te merken ook. Jeeh wat een drukte. Ze hebben hier een week vakantie net als velen in Nederland, zo te merken aan de automatische antwoorden die we krijgen.

We zijn ongeveer anderhalf uur geleden aangekomen met het vliegtuig uit Xian, een binnenlandse vlucht van anderhalf uur. Prima vliegtuig en redelijk rustig. Wat hebben we de afgelopen dagen allemaal gedaan.In Beijing hebben we als groep gezeten in een tiental riksja door de Hutongs (de oude volksbuurten van Beijing) gereden. Van de drum en bell tower doorgereden naar de Verboden Stad. Het leek de Efteling wel, wat een enorme drukte. Omdat de Chinezen een week vrij zijn worden alle tempels, paleizen en parken overspoeld door de Chinezen. Na 3 uurtjes Verboden Stad de drukte ontvlucht in een nabijgelegen park. Na even op adem te zijn gekomen, per taxi vertrokken naar de tempel van de hemel en omliggend park. Omdat geen enkele taxi ons terug wilde brengen, per riksja naar het hotel. 's Avonds met de hele groep naar een acrobatenshow geweest (vergelijkbaar met het Chinese Staatscircus).

De volgende dag de poort bij het Tiananmen plein beklommen en het Beihai-park bezocht.Per nachttrein Beijing verlaten op weg naar Xian. Wij sliepen in een moderne trein met couchettes van 6 personen, 10 per treinstel. De deuren van elk couchette ontbraken.

De volgende ochtend om 7 uur aangekomen in Xian. Opgefrist in het hotel en ontbeten en daarna per bus naar de Grote Wilde Gans Pagode. 's Middags de moslimwijk in, de grote moskee bezocht en door de wijk geslenterd. Veel kraampjes met allerlei etenswaren, die we ook geproefd hebben (noedelsoep, koekjes, lollies van rijst met kokos, jam en sesamzaad).

Gisteren naar het Terracotta leger. Een enorm terrein waar in de jaren ´70 6000 soldaten van terracotta gevonden zijn door boeren die een waterput aan het graven waren. Een van de boeren was zelf ook aanwezig om een boek te signeren. Het was erg spectaculair om te zien hoe ze allemaal opgesteld stonden in een speciale gevechtformatie om de keizer na zijn dood te verdedigen. Alle beelden zijn eens vernietigd en worden nu opgegraven en gerestaureerd. Sommige zijn heel goed van anderen ontbreken delen en sommigen liggen nog onder de grond.
Terracotta leger, Xian

Het eten in China is overwegend goed, we eten veel rijst en dragen onze eigen menukaart mee zodat we in chineese karakters kunnen aanwijzen wat we willen eten. Als ze de ingredienten hebben maken ze het voor ons.

Nu zitten we in Chengdu in een internetcafe waar veel jongeren zitten die spelletjes aan het spelen zijn op de computer of films aan het kijken. Morgen gaan we het grootste Boedha beeld ter wereld bekijken en de dag erna naar de Panda's!

Geen idee of we weer een email mogelijkheid tegenkomen maar lukt dan horen jullie van ons. Tot mails en groeten aan iedereen.
Panda, Chengdu

Dag 8-9: Chengdu

Hallo luitjes,

Bedankt voor jullie reacties.We begrijpen dat we heel wat bea-festiviteiten missen. Hadden we dat van te voren gerealiseerd dan hadden we zeker onze vakantie uitgesteld. We hebben nog geinformeerd hier of we eerder terug konden, maar helaas.......................

Onze groep bestaat uit 10 stellen van elk 2 personen, varierend in leeftijd van 28 tot 60+. Best gezellige mensen. We doen af en toe dingen samen, maar we gaan ook graag met z'n tweeen op stap.

Gisteren de kleinste Boedda van China bezocht, slecht 71 meter hoog, oren van 7 meter (met begroeiing in de meatus acousticus externa). Vandaag Panda's in allerlei soorten, maten, kleuren en geslachten gezien en mn gefotografeerd. Het was erg leuk om ze van zeer dichtbij te bewonderen. De rugzakken laten het helaas niet toe om een aantal mee aar huis te smokkelen. Straks gaan we op weg naar het station voor de nachttrein om vervolgens met de bus nog 10 uur te rijden naar Lijiang. Als ze daar internet hebben, mailen we wel weer.

Dag 10-11: Lijiang

Hallo allemaal,

We waren een beetje dom geweest. WA is niet de enige. In plaats van de hele adressenlijst aan te vinken, deden we dat alleen bij de eerste pagina. Daardoor heeft een groep met enige vertraging onze vorige mails ontvangen. Als excuus kunnen we aanvoeren dat internetten in het chinese schrift geen sinecure is.

We waren gebleven in Chengdu. Twee dagen geleden vertrokken met de slaaptrain naar Panzihua. Dit keer met een echte chinese slaaptrein. De vorige slaaptrein kwam nog aardig overeen met onze Westerse standaard, maar deze kun je als exotisch kwalificeren. Onze groep noemt dat het Djoser-gevoel. Het gespreksonderwerp tijdens de treinreis was het wel of niet slikken van malarone (anti-malariamiddel). Het opmerkelijke is dat de ene helft van de groep het advies heeft gekregen Malarone te gebruiken de komende 14 dagen, terwijl de rest (de meerderheid) te horen had gekregen dat het niet nodig was. Enige afstemming binnen de verschillende GGD, huisartsen en travel clinics lijkt op z'n plaats. Allebei redelijk geslapen (met en zonder bepaalde farmaceutica) en 's morgens de bus ingestapt voor de lange reis naar Lijiang. Na een busrit van 11 uur (langs ontelbare rijstvelden, waterbuffels, vergezichten en dorpjes) aangekomen op de plaats van bestemming. 's Avonds heerlijk gegeten met een deel van de groep. Het eten gebeurd aan een ronde tafel met een draaischijf. Je bestelt allerlei gerechten die op de draaischijf worden gezet, en iedereen schept wat op in een kommetje. Iedereen eet of probeert te eten) met stokjes. Ik gebruik hiervoor altijd mijn gespaarde theezakjes en elastiekjes. Een opgerold theezakjes tussen twee stokjes, vastgemaak met elastiek. Eet erg gemakkelijk, maar niet helemaal authentiek. Majanka doet het zonder hulp van elastiekjes. De gerechten zijn witte rijst (al dan niet gebakken), gebakken ei met tomaat gebakken aubergines, kip met noten, rundvlees met oestersaus, garnalen met knoflook en andere (soms ondefineerbare) combinaties. We zijn allebei wel afgevallen, thuis zal blijken hoeveel.Vanuit dit stadje hebben we uitzicht op de eeuwige sneeeuw, wij vermoeden toppen van 5000 meter. Lijiang ligt op 2400 meter en dat merk je.............

Vandaag een vrije dag. Vanmorgen door de oude stad gebanjerd. Nauwe straatjes met oude huisjes en kanaaltjes. Zeg maar Venetië, maar dan op z'n chinees. In tegenstelling tot Cubanen, laten Chinezen zich vrij makkelijk fotograferen. Daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. Tot op heden hebben we zo'n 12-13 rolletjes volgeschoten en dat zullen er zeker meer worden. Vanmiddag is het gaan regenen. de eerste regenmiddag, tot nog toe altijd droog gehad en tempeaturen tussen de 25 en 32 graden. Omdat de luchtvochtigheid laag is, is het geen onaangename warmte. 's Nachts koelt het hier wel behoorlijk af. Het hotel biedt zelfs elektrische dekens aan. Straks op zoek naar het Black Dragon Park. Hopelijk houdt het zo op met regenen............,
Black Dragon Park, Lijiang

Dag 12-13: Lijiang/ Dali

Hallo allemaal,

Het leuke van vakantie vieren is dat het besef van data en dagen van de week kwijt raakt. Volgens mij is het donderdag, maar zeker weten doe ik het niet.

We zijn momenteel in Dali, een plaatsje 120 km van Lijiang af. In vergelijking met de grote steden Beijing, Xian en Chengdu, zijn Lijiang en mn Dali erg klein. De mensen hier zien er ook anders uit. Ze hebben een donkere huiskleur. Volgens M. lijken ze op Tibetanen, en dat is niet verwonderlijk gezien de nabijheid van het Himalaya. Zaten we tot nog toe in hotels, momenteel zitten we in een guesthouse. Kleiner van opzet en vergelijkbaar met een jeugdherberg. Minder luxe, maar wel veel meer sfeer.

Majanka is vandaag grieperig, die heeft vanmiddag in bed gelegen. Hoop dat een middag op bed liggen en een goede nacht haar goed doet en zich morgen weer beter voelt.

Ben er vanmiddag met 2 andere groepsleden er op uit getrokken. Eerst met een stoeltjeslift zo'n 500 meter hoogte overbrugt, om daar een fantastisch uitzicht te hebben op Dali, het meer van 80 vierkante meter en de rest van de vallei. Beneden in Dali de 3 pagoden bezocht. Niet bijzonder qua architectuur, maar wel gezichtsbepalend voor Dali en trekken erg veel toeristen. Kwam er 1,5 uur voor sluiteningstijd aan met nog een ondergaande zon en geen toeristen. Fantastisch licht en dus veel foto's gemaakt. Ben erg benieuwd. Net een enorme apple pie achter de kiezen. Jammie!

Twee dagen geleden waren we nog in Lijiang. We hebben toen maar een paar uurtjes regen gehad. Gisteren was het weer een stralende dag. We hebben toen een wandeling gemaakt in een kloof. Kijk maar eens op de volgende site, interessant om te zien hoe groot dat ding is waar we gewandeld hebben: http://www.chinabackpacker.com/destinations/yunnan/tiger_leaping/hightrail.htm.

Vanochtend tijdens de busreis naar dali kwamen we weer talloze rijstvelden tegen. Men is net bezig met het planten van de rijst, dus we zijn onderweg gestopt en gewapend met fototoestellen de rijstvelden ingetrokken. Morgen staat een tocht op het platteland op het programma. Ben erg benieuwd.

Eten en drinken in China is erg goedkoop. Meestal zijn we voor 3 euro klaar voor het avondeten. Ik word gewaarschuwd dat de BBQ klaar staat, dus voor vandaag laat ik het hierbij.

Dag 14-17: Dali/ Kunming/ Yangshuo

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer vanuit China. Majanka is gelukkig weer beter, 1,5 dag met koorts op bed en in de schaduw aan het zwembad gezeten, en ook nog een heel boek gelezen (Saskia Noort).

Drie dagen geleden zaten we nog in Dali. Op het programma stond een plattelandstocht. De hele groep werd 's morgens voreg in de bus geladen op weg naar een dorpje in de buurt. Daar aangekomen was er tijd om de plaatselijke markt te bezoeken. Er was van alles te zien, van groenten en fruit t/m de inhoud van varkens en koeien (die in de brandende zon zaten te bakken, en dat te bedenken dat je dat mogelijk 's avonds in je kommetje met rijst terugvindt).Vervolgens door de smalle straatjes gestruind, een tempeltje bezocht waar varkens in de watten werden gelegd (om naar een aantal dagen te eindigen op het hakblok) en bij mensen thuis rondgekeken. Paarden en wagens stonden klaar om ons in gezwinde draf te brengen naar de boot om ons in een uurtje aan de overkant van het meer te zetten. We dachten dat we alle soorten transportmiddelen al gebruikt hadden, maar we hadden het mis. Men had voor ons een klein open vrachtwagentje bedacht, waar we met z'n allen werden ingeladen om op weg te gaan (door de rijstvelden) naar een nabijgelegen dorpje om het schooltje en de "blote voeten" dokter te bezoeken. De hygienische omstandigheden bij de verloskundige praktijk van deze dokter waren vergelijkbaar met die van de markt. Haast vergeten te melden, maar op de markt waren ook tandartsen (in de open lucht) actief (Cave: Jackelien, iets voor jou als carriere-move?). Naar de overval op het dorp (plotseling 20 westerlingen in een verlaten dorp) per vrachtwagen naar de boot om in Dali weer te eindigen.

Eergisteren stond in het teken van reizen, met de bus van Dali naar Kunming. Het eerste stuk snelweg ging vlotjes. Na ong 150 km hield de snelweg op, was nog niet klaar en ging het verder door de bergen/heuvels over de binnenwegen. De chauffeur had er flink de sokken in wat tot een aantal spannende (inhaal)situaties leidde. De wegen zijn overwegend goed van kwaliteit, sommige stukken deden ons echter terugdenken aan de gaten-wegen op Cuba.

Na 9 uur boemelen waren we in Kunming, weer een grote stad. Wat een drukte ineens weer, was je toch snel vergeten. Gelukkig was er vlakbij ons hotel een park; het Green Lake Park. Heerlijk een tijdje doorheen gewandeld om vervolgens een vegetarische pizza met stukjes koe te eten te krijgen.... na veel geharrewar en plaatjes uit ons boekje Point-it kreeg ik een fruitpizza, ook goed.

Van Kunming zelf hebben we weinig gezien, we horen er overigens ook geen geweldige verhalen over. Gisterochtend zijn we naar het Stenen Woud gegaan. Dit zijn rotsformaties van lime-stone van maximaal 30 meter hoog. Zoals het echte Chinezen betaamt zien ze overal wat in en hebben de rotspieken namen gekregen als: moeder en zoon gaan wandelen, olifant etc etc. Het is soms een kruip door sluip door wandeling geweest maar wel erg mooi.

In de middag ging onze binnenlandse vlucht naar Guilin. Veel turbulentie het eerste stuk, we moesten maar blijven zitten en ze wachtten met de service aan boord totdat het rustiger werd. Verder prima vluchtje.Bij het uitstappen was direct duidelijk dat we 300 km zuidelijk zitten..... vochtig warm! We zijn in 1,5 uur van 40% luchtvochtigheid naar 90+% gegaan, poeh! We werden ook verwelkomd met een tropische regenbui inclusief donder en bliksem. In de avond waren we in Yangshuo, een klein dorpje van 300.000 inwoners (excl backpackers!). In plaats van de dagelijkse kommetjes rijst, dit keer een hamburger resp. quesadilla genuttigd.

Toen het licht werd zagen we pas de schitterende omgeving, tussen mogotes (zo noemden we ze op Cuba) van het karstgebergte en aan de oever van de Li Rivier ligt dit plaatsje. Erg mooi.

Tot de volgende mail,
Omgeving Yangshuo

Dag 18-19: Yangshuo

Hallo allemaal,

De laatste dag in Yangshuo alweer, vanmiddag om 17.00 vertrekken we met de nachttrein richting Guangzhou (beter bekend als Canton). De dagen vliegen voorbij hebben we het gevoel.

De eerste ochtend in Yangshuo hebben we lekker uitgeslapen en rondgeslenterd door het dorpje. De belangrijkste straat in Yangshuo is West Street, dit is een straat die je in ieder backpackers oord tegenkomt. Vol met cafe's, restaurants met westers eten (pizza, hamburgers en burrito's) en talloze souvenier winkeltjes. Leuke kleine prullaria die niet goed zijn voor de hoeveelheid bagage die je op je rug hebt.

In de middag zijn we vertrokken voor een tocht over de Li River. Vanuit een klein dorpje zijn we aan boord gegaan van een stalen bootje om tussen het karstgebergte door te varen. Heerlijk rustig met schitterende uitzichten. Op het dek genoten we van de vissers, vissen een aalscholvers om ons heen. In Yangshuo zelf vertrekken vanaf de kade grote rondvaartboten met als gevolg dat er op 500 meter rivier wel 20 boten varen. Na het varen hebben we aan de wal heerlijk lokaal gegeten. Na het vallen van de avond zijn we op pad gegaan met een visser en zijn 10 aalscholvers om te vissen (voor degene die Peking Express hebben gezien is dit bekend). De kelen van de aalscholvers zijn deels dichtgebonden en ze hebben een touwtje aan hun vleugels, vervolgens worden ze er door de visser op uit gestuurd. De kleine visjes eten ze gewoon op maar de grote kunnen er niet door. De visser haalt de vogels met een stok uit het water om vervolgens de vis uit de bek te halen waarna het spel opnieuw begint. Wel bijzonder om te zien maar ook heel dubbel.

Om 6.00 de volgende ochtend ging de wekker.... en dat tijdens de vakantie maar het was voor een goed doel want om half 8 zaten we in een hetelucht ballon boven Yangshuo. Een klein mandje gevuld met 4 grote gasflessen, een piloot, wij tweeen en nog iemand anders. Schitteren over en tussen de bergen door gevlogen/gevaren met fantastische uitzichten. Na een klein uurtje zorgde een onheilspellden wolken in de verte ervoor dat de piloot een snelle landing wilde maken. Een goede landingsplaats is echter niet snel te vinden waardoor hij besloot bij een steenfabriek te landen. Door de wind hadden we te veel vaart en zijn we op z'n kant dwars door een vijftal muurtjes van stenen die daar lagen te drogen geploegd, we trokken een spoor van vernieling. Zonder kleerscheuren zijn we vervolgens uit het mandje gekropen. De eigenaar van de steenfabriek kreeg 100 Yuan (10 euro) voor de schade betaald. Kortom een 'rocky' landing.

Een fietstocht in de middag zorgde voor bezweette ruggen en voorhoofden, de warmte en vochtigheidsgraad is soms ondoenlijk. Gelukkig was het hier mogelijk om met een bamboo raft een stukje van de rivier af te drijven. Af en toe een stroomversnelling/watervalletje zorgde voor de enige opwinding.

In Yangshuo wordt iedere avond een show gegeven. Dit is een licht en muziek spektakel. Er werken 600 figuranten mee aan de show die zich afspeeld op en om het water (Li Rivier). Een bekende regiseur heeft deze show opgezet en we vonden dat je het best kan vergelijken met bijvoorbeeld een opening van een olympische spelen. Het was een groot spektakel. Er zit een verhaal is, dat wij niet meegekregen hebben maar de moeite waard was het zeker. Voor degene die handig zijn op internet: de regiseur heet Sanjie Liu (of Liu Sanjie).

Strakjes lunchen bij onze vaste stek: Green Lotus en dan onderweg naar Canton. Vanuit Canton gaan wij dezelfde dag (een dag eerder dan de rest) naar Hong Kong waar we dan nog 3 nachten zijn. Hopelijk vanaf daar weer een mogelijkheid voor mail.

De groeten voor iedereen.
visser met 2 aalscholvers

Dag 20-23: Guangzhou (Canton)/ Hong Kong

(deel 1)

Hallo allemaal,

Op onze laatste dag van de vakantie vanaf de meest bijzondere plaats een e-mail. We staan op dit moment in een metro station.... huh.... ja.... echt. Hier staan een aantal zuilen waar je gratis kunt internetten. Dus....

Om alle zorgen weg te nemen, we hebben geen last van onze ballonvaart landing en het viel best mee, de piloot zei tenminste dat er niets aan de hand was (van Aldwin mag ik dit niet zeggen....).

Vanuit Yangshuo zijn we met de nachttrein naar Guangzhou gegaan. Onze groep bleef daar een dag en een nacht maar wij zijn dezelfde dag nog doorgegaan per Express boot naar Hong Kong. Gelukkig maar want de eerste aanblikken van Canton leken ons verschrikkelijk

vervolg....................... lees volgende mail.......

(deel 2)

Oja, met gratis mail heb je dat je er na 15 minuten uitgegooid wordt, vandaar een vervolg!

Canton bleek ook verschrikkelijk, hoorden we gisteren van mensen. De boot doet er 2,5 uur over. Het regende wel verschrikkelijk wat wel jammer was van het uitzicht maar ja je kunt ook niet alles hebben. We hebben al verschrikkelijk gemazzeld met het weer. Nadat wij vertrokken waren uit Beijing werd het daar 12 graden terwijl het bij ons veel warmer was.

In HongKong hebben we de taxi gepakt naar het hotel. Wat een luxe zeg, dat hadden we de hele vakantie nog niet gezien. Max, onze tourleider moest ook dezelfde boot naar Hongkong hebben omdat zijn visum verliep en je dan China uitmoet voordat je er weer in mag. Dus hebben we nog maar een avond samen gegeten in een echt chinees tentje.

Wat is HongKong een leuke stad, enorm groot maar het is er mooi, schoon en vriendelijk, echt opvallend. De eerste dag hebben we doorgebracht in Kowloon, dat is het vaste land. We hebben een tempel bezocht waar na aanleiding van een stokjes ceremonie mijn toekomst is voorspeld, heel goed en harmonieus allemaal.... Vervolgens een goudvis markt.... rare, vreemde en nog vreemdere vissen gezien. De straten zitten vol met winkels, het is een ultiem shop-oord maar ik moet me van Aldwin inhouden en doe mijn best.... (hhhmmmmmmm, de schade is ook echt heel beperkt). HK is wel een stuk duurder weer dan China maar dan heb je ook wat. Zelfs de openbare toiletten zijn schoon (nog eens wat anders als gewoon een plank met een gat). We hebben de informatie van K. (dank hiervoor is heel groot) gretig gebruikt. Vanaf Kowloon heb je 'het uitzicht' op HK Island, de skyline in de avond is echt fantastisch. Het leuke was ook nog dat er 's avonds een lasershow wordt gegeven waarin de gebouwen de hoofdrol spelen, op muziek gaan de lampen dansen.

Vandaag, de laatste dag, zijn we naar The Peak gegaan. Dit is een hoge heuvel van waaraf je een goed overzicht op de stad hebt. Daarna Aberdeen..... een rondvaart door de haven en sampans.... leuk om te zien, allemaal bijzondere boten.Een halfuurtje strand was ook zeer welkom, Repulse Bay was onze stek.

Nog een halve dag en dan stappen we weer in het vliegtuig. Dank voor alle mail en reacties die we van jullie hebben gehad... als de foto's klaar zijn dan kom je maar eens een kop thee halen en ze bekijken.

Voor nu, wij stappen met onze octopus kaart in de MTR, gaan eten en misschien nog even zwemmen bij het hotel.