vrijdag 7 november 2014

Vakantie Nepal - Ghorepani/Poon Hill trekking (Sawadee): 19 okt. t/m 3 nov. 2014

1. Inleiding
  2. Reisroute
  3. Van dag tot dag
  4. Tips en paklijst Ghorepani/Poon Hill Track

Inleiding
Op 19 oktober vertrok ik van Schiphol naar een nieuwe vakantiebestemming: Nepal. Daar zou ik worden herenigd met Anita die met haar vriendin Sandra al ruim 1 week in Nepal waren. Met z'n drieën zouden we daar in een groepsreis van Sawadee stappen. We hadden voor deze reis gekozen vanwege de combinatie van stad (Kathmandu), cultuur, avontuur, 5-daagse trektocht en Thiar festival.

Reisroute
2 november: Bhaktapur
3 november: Vlucht Kathmandu - Amsterdam

Van dag tot dag

Dag 1-2: Vlucht naar Kathmandu - aankomst Kathmandu
Met Turkisch Airlines vloog ik naar Kathmandu. Prima vlucht. Tijdens de tussenstop in Istanboel kennisgemaakt met de leden van de groep. Onze groep bestond uit 17 mensen: 6 stellen en 5 mensen alleen. Om 6.15 uur arriveerden we in Kathmandu. Opgehaald door onze gids Kush werden we afgezet in ons hotel Tibet waar Anita me al buiten stond op te wachten :-) Een prima hotel (http://www.hotel-tibet.com.np/hotel.php) op loopafstand van de populaire wijk Thamel en 30-45 minuten rijden van het vliegveld. 's Middags geluncht bij Rosemary's kitchen (http://rosemary-kitchen.net/#) en door Thamel geslenterd. Altijd wennen zo'n eerste dag: jetlag, kakofonie van geluiden, warm en stoffig.  's Avonds met de hele groep gegeten, maar ik was doodmoe en kon geen hap door mijn keel krijgen. Was blij dat ik naar bed kon.
Kathmandu

Dag 3: Kathmandu
Vandaag dagtour Kathmandu: bezoek aan Swayambunath ("de apentempel"), Bodhnath (de grootste stupa van Nepal) en Pashupatinath (een hindoeïstische tempel waar lijkwassingen- en verbrandingen plaatsvinden aan de Bagmatirivier). 's Avonds heerlijk gegeten met z'n drieën en Erwin in het restaurant Imago Dei.
Swayambunath

Dag 4: Bandipur
Per bus via de smalle "highway" die over een pas loopt (spectaculaire uitzicht) naar Bandipur, een klein dorpje op de vroegere handelsroute tussen Nepal en India. Mooie traditionele 18e eeuwse huizen. Ons hotel was Old Bandipur Inn, een oud huis omgebouwd tot guesthouse. Eind van de middag wandeling naar Martyrs Memorial met uitzicht op de besneeuwde toppen van de Himalaya. Kennisgemaakt met de Nepalese keuken: Dal Bath.
Kinderen op een reuze schommel

Dag 5: Pokhara (850 meter)
Op weg naar Pokhara, gelegen aan het Fewameer. Gelogeerd in het Barahi Hotel, een goed hotel met zwembad, rustig gelegen maar vlakbij de Lakeside Road en het meer (http://www.barahi.com/). Geluncht in de tuin van het Boomerang Restaurant. In de winkelstraat veel winkels met allerlei outdoorspullen van de grote merken. Grappig dat de verkopers zelf erkennen dat het namaak is, maar dan wel "real good copy". 's Avonds heerlijk met Anita en Sandra gegeten op het terras van restaurant Lemon Tree.

Dag 6: Start trektocht naar Ghandruk (1940 meter)
Vanaf Pokhara reden we in ongeveer anderhalf uur naar het startpunt van de trektocht, Naya Pul. Die dag was het bloody heet en weinig beschutting. Omdat we nog niet waren ingelopen was dit wat mij betreft de zwaarste dag van de hele trekking. Het pad voerde door verschillende dorpjes en langs rijstvelden. Vanaf Shyauli Bajar ging het pad steiler omhoog langs velden met tarwe en gierst naar Ghandruk. Na een warme douche (1 buiten douche en WC) voor de hele groep), diner en de top 2000 Quiz vroeg naar bed.
Route Ghorepani/ Poon Hill trekking

Dag 7: Trektocht Ghandruk naar Tadapani (2590 meter)
's Morgens ontbeten in de zon met prachtige uitzicht op de bergen, in het bijzonder de Annapurna South (7237 meter), Machhapuchhare (6993 meter) en Gangapurna (7455 meter). Relatief korte wandeling door rododendron en eiken bossen. Overnacht in eenvoudig guesthouse.
Onze gids Kush

Dag 8: Trektocht Tadapani naar Ghorpani (2860 meter)
Tijdens lunchstop heftige regenbui overgaand in hagel/natte sneeuw met laag van 3-4 cm. Maakte me best wel zorgen omdat een aantal groepsleden inadequate uitrusting hadden (geen waterdichte schoenen, regenbroek of regenjas). Gelukkig stopte het na anderhalf uur en konden we glibberend en glijdend verder naar Ghorpani. Guesthouse bleek een enorm gebouw te zijn met ruimte voor enkele tientallen wandelaars. We sliepen in duokamertjes met triplex wandjes, dus privacy ho maar. Bij het avondeten hadden we alle lagen inclusief jas en muts aan om maar warm te worden. Na het eten direct de slaapzak in.
De hagel/sneeuw onderweg

Dag 9: Trektocht via Poon Hill (3210 meter) naar Ulleri (2080 meter)
's Morgens om 5.00 uur vertrokken (zonder ontbijt) voor de klim naar Poon Hill. Zo'n 100-120 wandelaars in ganzenpas in het donker met hoofdlampje richting de top. Klim was prima te doen via een stenen trap/pad. Twee groepsleden waren tijdens de beklimming weer terug gegaan. Op tijd om de zonsopgang mee te maken met een kop warme thee in onze hand en uitzicht over het hele Annapurna- en Dhaulagirimassief. Daarna weer terug naar ons guesthouse voor ontbijt om vervolgens af te dalen naar Ulleri.
Uitzicht op Poon Hill

Top bereikt

Dag 10: Trektocht naar Naya Pull, bus naar Pokhara
Vanuit het guesthouse een flinke afdaling via stenen trappen en een lange wat saaie weg langs de rivier gelopen naar Naya Pull. Laatste stuk nog een flinke regenbui. Per bus weer terug naar Pokhara. We sliepen weer in het Barahi hotel, alleen helaas, dit keer in het "oude" gebouw wat een stuk minder lux en schoon eruit zag. Die avond in het hoofdkantoor van Himalaya Encounters hoofdkantoor (de organisatie van onze gids Kush) buffet met Dal Bath gegeten, met een "verplichte" dansparty erna. Om 22.30 uur werden we er al uitgegooid. Nepalezen gaan normaal gesproken tijdig naar bed, meeste cafe's sluiten om 23.00 uur.
Ontbijt bij berghut

Dag 11: Pokhara/ vrije dag
Uitgeslapen op onze vrije dag in Pokhara. Met Anita en Sandra op stap. Wandeling langs Fewameer met uitzicht op allerlei bootjes op het meer en paragliders in de lucht. Lunch Lemon Tree met onze favoriete combinatie van garlic naan bread, mixed fried rice, vegetables curry en pakoera. Eindelijk tijd om iets te lezen, helaas dat de ober elk half uur een praatje wilde maken. Sandra en Anita lieten hun spieren losmaken met een massage door blinden en slechtzienden via de organisatie Seeing Hands (http://www.seeinghandsnepal.org/). 's Avonds pizza bij Caffe Concerto (prima pizza's, maar ook hun ijs en tiramisu schijnt ook voortreffelijk te zijn).

Dag 12: naar Chitwan Nationaal Park
Per bus naar het Chitwan Nationaal Park, dat tegen de Indiase grens in de Terai, de zuidelijke en warme laagvlakte van Nepal, ligt. Onze eigen slaapplek zou overboekt zijn, daarom upgrade met nieuwe bestemming: Green Park Resort (http://www.greenparkchitwan.com/en/). Luxe riante kamer. Nadeel was wel dat je vrij geïsoleerd zat in dit hotel. Dorpje op half uur lopen. En eigenlijk was het de bedoeling dat je op de compound bleef tenzij je excursies had. In de bar drietal Nederlanders ontmoet die de trektocht naar het Mount Everest base camp hadden gemaakt. Leuk om hun verhalen te horen. Ook heftig omdat twee van de groep van tien mensen per helicopter waren geëvacueerd in verband met een pneumonie en high altitude disease.
Anita en ik

Dag 13: Chitwan / vrije dag
's Morgens na korte wandeling bij de rivier in een kano gestapt voor een tochtje over het water en krokodillen kijken. Een paar schuwe jongens gezien. Vervolgens na een junglewandeling aangekomen bij het Elephant Breeding Centre. Het centrum is in handen van de overheid en het doel ervan is om de populatie jonge olifanten te vergroten. Maar welk nut dit heeft als die grotere olifanten worden ingezet voor werkzaamheden na enkele jaren training (en niet worden teruggezet in de natuur) was mij niet geheel duidelijk. Ik had er mijn bedenkingen bij. Alle olifanten stonden geketend onder een afdakje. Voor een ritje op een olifant hebben we als groep maar bedankt (werd ook door onze gids afgeraden). Na de lunch een vier en half uur durende jeepsafari. Eindresultaat: 1 neushoorn.  Dat was een beetje jammer, maar ja....het is geen dierentuin. Onderweg nog een Crocodile Breeding Centre bezocht. Voor commentaar: zie Elephant Breeding Centre. 's Avonds voor de Nepalese avond met zang en dans in ons hotel hebben we maar vriendelijk bedankt en zijn we met z'n drieën en Joep en Dianne uit eten geweest in een nabijgelegen dorpje Sauraha in KC's restaurant. (http://www.kcsrestaurant.com/). Na een enerverende tocht in het donker via allerlei smalle weggetjes dwars door de velden weer veilig in het hotel aangekomen.
Chitwan NP

Dag 14: naar The Famous Farm in Nuwakot
In ongeveer vijf uur reden we naar Nuwakot waar we net buiten het dorpje overnachtten in een prachtige oude boerderij die helemaal in oude glorie was hersteld: 'The Famous Farm'. 's Middags nog een wandeling gemaakt in de directe omgeving en 's avonds met de hele groep buiten aan een grote tafel gedineerd buiten.
Uitzicht van onze kamer in the Famous Farm

Dag 15: naar Bhaktapur
Om 7.30 uur vertrokken we met de bus naar Bhaktapur. Een lange reis met file op de pas naar Kathmandu. Om in Bhaktapur te komen moesten we Kathmandu van West naar Oost doorkruisen en dat was geen sinecure met al die vrachtwagens, bussen, wandelaars en bromfietsers. Gelukkig was ik niet de chauffeur. Bhaktapur wordt door velen de mooiste stad van Nepal genoemd. Het is een aaneenschakeling van pleinen met prachtige tempels. Na de lunch op een dakterras met mooi uitzicht over de stad, hadden we een stadswandeling met een gids. Die middag de laatste foto's geschoten van de vakantie. 's Avonds het afscheidsdiner, tas ingepakt en vroeg naar bed.
Bhaktapur

Dag 16: Vlucht Kathmandu - Amsterdam
's Ochtends om 5.45 uur bepakt en bezakt afscheid genomen van Anita (na een slapeloze nacht door feestende Japanners, hondengeblaf en luidende klokken/bellen buiten). Met een klein groepje van negen man zouden wij weer met Turkish Airlines terugvliegen. Anita en Sandra zouden eind van de middag met Jet Air vliegen via New Dehli en Brussel. De anderen bleven nog een aantal dagen in Nepal of vlogen door naar Bali. Om 7.00 uur waren we door de paspoortcontrole en ingecheckt, maar toen begon het lange wachten. Pas om 12.00 uur (in plaats van 8.25 uur) vertrok ons vliegtuig met als gevolg het missen van onze aansluitende vlucht. Om 22.35 uur waren we weer terug in Nederland.
De groep

Tips en paklijst Ghorepani/ Poon Hill Trekking
Deze vijfdaagse trekking is een aardige technisch niet moeilijke trekking die voor iedereen met een goede conditie prima te doen is. Gemiddelde loopafstand is 4-6 uur per dag exclusief lunch en breaktijd. Omdat je niet hoger komt dan 3210 meter is de kans op hoogteziekte nihil. Wel zijn lichte klachten van kortademigheid en hoofdpijn mogelijk.

De zwaarte van deze trekking wordt eigenlijk door drie factoren bepaald: het weer, conditie van de wandelaar en als je tegen een primitieve slaapplek kan. De guesthouses zijn eenvoudig, maar wel was overal een warme douche beschikbaar. De guesthouses zijn vaak niet al te schoon, stoffig en her en der kom je een insekt tegen. Daar en tegen zijn de mensen zeer vriendelijk en het uitzicht onbetaalbaar.

Reserveren in het hoogseizoen is zeer verstandig. Als je na een dag wandelen moe aankomt, is het niet fijn om te horen dat alles vol of gereserveerd is. Een slaapplek kost 400 rupee per persoon inclusief douche (omgerekend 3,26 euro). Ontbijt, lunch en avondeten kosten samen ongeveer 1500 rupee (12,24 euro).

Hou rekening met het weer. Ga bij slecht weer niet op pad! Een week voor onze komst was het weer plotseling omgeslagen en zijn een groot aantal wandelaars omgekomen. Dit gebeurde op grotere hoogte, maar ook op deze hoogte moet je daar rekening mee houden.

Paklijst: wat moet je meenemen?
- Bagage bij het wandelen
Dagrugzak met regenbroek/jas, muts, (evt waterdichte) handschoenen, hoofdlamp, anderhalve liter water, zonnecreme, fototoestel, wandelstokken (hoeft niet, maar handig bij afdalen of glipperige paden), pet tegen zon, eten (hoewel onderweg genoeg mogelijkheden om wat te kopen), wc papier, regenhoes dagrugzak en een zonnebril.
- Kleding tijdens wandelen
Laagjes: ik gebruikte gedurende de hele trekking 1 t-shirt voor het wandelen en 1 t-shirt voor 's avonds. T-shirts met merinowol (Icebreaker) of bamboo (Fjallraven) roken niet na vijf dagen!! 1 Icebreaker t-shirt met lange mouwen, 1 fleece, 1 afritsbroek (niet te dikke stof, snel droogbaar), 1 softshell jack, 2 paar sokken en een goed ingelopen paar waterdichte (Goretex) bergschoenen (klasse B). That's all.
- Water
Er zijn 3 mogelijkheden
1. water uit de kraan in combinatie met zuiveringstabletten
2. drinkwater uit tank om je oude fles te vullen
3. nieuwe plastic fles met (bron)water.
Water was overal te koop op de route. Wij maakten gebruik van optie 1. en 2. Optie 2. kost ongeveer 80 rupee of minder (65 eurocent of minder).
- Hoofdbagage
Een hoofdrugzak (met regenhoes) waar je reservekleding en slaapzak in kan doen en die meestal door een drager/gids naar je volgende slaapplek wordt gedragen. Bikkels dragen de rugzak zelf.
- Slapen
Slaapzak: tot -5 graden of kouder. Boven de 3000 meter is het erg koud. Reiskussentje. Zo nodig thermokleding als pyjama.